Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MS: Kamizelki odblaskowe dla 3 milionów dzieci! (komunikat)

15.10.2018, 15:24aktualizacja: 15.10.2018, 15:24

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MS informuje:

Rusza wielka akcja bezpieczeństwa na drogach

„Dobrze Cię widzieć” – to hasło wielkiej kampanii społecznej, której celem jest ochrona, przede wszystkim dzieci, przed wypadkami na drogach. Ogólnopolska akcja startuje dziś (15 października) w Szkole Podstawowej w Kuźni Raciborskiej. 370 uczniów dostanie odblaskowe kamizelki bezpieczeństwa. Takie same trafią wkrótce do każdego z ponad 3 milionów dziewczynek i chłopców ze szkół podstawowych w całej Polsce. Ambasadorem wyjątkowego przedsięwzięcia jest popularny aktor Cezary Pazura. Podczas uroczystej inauguracji kampanii gośćmi uczniów Szkoły Podstawowej im. Jana Wawrzynka w Kuźni Raciborskiej są Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska i Minister Sprawiedliwości Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro. Akcja „Dobrze Cię widzieć” współfinansowana jest przez Fundusz Sprawiedliwości, którego dysponentem jest Minister Sprawiedliwości.

Kamizelki chronią życie

Ideą kampanii jest zwiększenie świadomości społecznej związanej z zagrożeniami w ruchu drogowym i realne przeciwdziałanie wypadkom. Chodzi o wykształcenie - zwłaszcza u dzieci, których zdrowie i życie jest najważniejsze - właściwych sposobów zachowania się na drogach. Dzieci muszą być bezpieczne - gdy idą do szkoły, wracają z zajęć do domu, wychodzą z tramwaju lub autobusu, przechodzą przez skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, jadą rowerem na wycieczkę. I w każdej innej sytuacji w ruchu drogowym. Bez względu na to, w jaki sposób dziecko porusza się po drodze - jako pieszy, rowerzysta czy pasażer - powinno być widoczne dla pozostałych uczestników ruchu. Stąd hasło akcji „Dobrze Cię widzieć” i ogromne przedsięwzięcie, jakim jest przekazanie kamizelek odblaskowych wszystkim uczniom szkół podstawowych w Polsce. Przygotowane specjalnie dla dzieci wygodne i estetyczne kamizelki (w kilku rozmiarach, by czuć się w nich komfortowo) są praktyczne, a przede wszystkim najbardziej skuteczne. Poprzez odbijanie świateł nieporównywalnie większą powierzchnią niż w przypadku zwykłych odblasków (noszonych np. przy plecakach), umożliwiają dostrzeżenie najmłodszych w warunkach złej widoczności na drodze, co chroni przed potrąceniem przez samochód. Już wkrótce taką kamizelkę dostanie, całkowicie bezpłatnie, ponad 3 miliony dzieci!

Bezpieczeństwo przez edukację

Rozmiar akcji spowodowany jest skalą zagrożenia. W 2017 roku doszło w Polsce do 32 760 wypadków drogowych, w których śmierć poniosło 2 831 osób, a 39 466 zostało rannych. Jednym z najczęstszych rodzajów wypadków było „najechanie na pieszego”. Szczególnie wstrząsające są dane dotyczące dzieci. W ostatnim roku w Polsce miały miejsce 2 822 wypadki drogowe z udziałem dzieci w wieku do 14 lat. W zdarzeniach tych 56 dzieci poniosło śmierć, a 3 116 doznało obrażeń. Ta sytuacja wymaga nadzwyczajnych działań, które zostały podjęte przy współudziale Ministerstwa Sprawiedliwości. Samo bycie widocznym na drodze nie gwarantuje pełnego bezpieczeństwa, jeżeli dziecko nie wie, w jaki sposób powinno poruszać się w ruchu ulicznym. Dlatego akcja „Dobrze Cię widzieć” to nie tylko 3 miliony kamizelek odblaskowych, ale również szeroka kampania edukacyjna. Każdy uczeń szkoły podstawowej dostanie ulotkę (z planem lekcji na odwrocie). Będzie na niej „7 odblaskowych rad drogowych” – podręczny przewodnik bezpiecznego zachowania na drodze. Do wszystkich szkół podstawowych trafią też konspekty lekcji na ten temat – do wykorzystania przez nauczycieli.

Kampania przystępna dla dzieci

Równie ważny element kampanii to spoty i krótkie filmy animowane, które będą pokazywane w telewizji i internecie. Przygotowane w atrakcyjnej i przystępnej dla młodych odbiorców formie pomogą kształtować dobre nawyki wśród dzieci. Chodzi o to, by nie przekazywać im jedynie teoretycznej wiedzy, lecz w praktyce pokazać, jak należy bezpiecznie i mądrze uczestniczyć w ruchu drogowym. Tak właśnie pomyślane zostały spoty i kreskówki. Ambasadorem i „twarzą” kampanii został popularny aktor Cezary Pazura.

Kampania ma kształtować postawę odpowiedzialnego uczestnika ruchu drogowego. Przesłaniem są cztery wartości:- wiedza – dotycząca zasad uczestnictwa w ruchu drogowym; - świadomość – poznanie, w sposób dostosowany do wieku odbiorcy, konsekwencji nieprzestrzegania tych reguł; - odpowiedzialność – zrozumienie, że zachowanie pieszego na drodze wpływa nie tylko na jego życie i bezpieczeństwo, ale równie mocno dotyka pozostałych uczestników ruchu drogowego; - gotowość – bycie odpowiednio wyposażonym (kamizelki odblaskowe) i umiejętność przystosowania się do zmiennych warunków na drodze; - życzliwość - zrozumienie, że wszyscy uczestnicy ruchu drogowego mają wspólny cel: sprawne i bezpieczne przemieszczenie się, co łatwiej osiągnąć przy wzajemnym pozytywnym nastawieniu.

Misja przeciwdziałanie przestępczości

Ogólnopolska kampania „Dobrze Cię widzieć” ma szansę na stałe zapisać się w świadomości społecznej. Projekt będzie angażował wszystkich uczestników ruchu drogowego do zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach. Ma też ogromne znaczenie dla przeciwdziałania przestępczości.

Spowodowanie wypadku, w którym inna osoba traci życie lub jest ranna, to przecież przestępstwo. Podlegające odpowiedzialności określonej przez Kodeks karny, a przede wszystkim niezwykle groźne, bo przynoszące często nieodwracalne, tragiczne skutki. Dlatego kampania promująca bezpieczeństwo na drodze i kształtująca właściwy model zachowania w ruchu drogowym zyskała wsparcie Funduszu Sprawiedliwości.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ dma/ krap/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 15.10.2018, 15:24
Źródło informacji MS
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ