Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Wzrost dotyczący nowych zamówień ogółem wynikał ze zwiększenia zamówień krajowych.
Firma Markit podała w piątek, że wskaźnik PMI dla Polski w październiku ukształtował się na poziomie 50,4 pkt. wobec 50,5 pkt. we wrześniu. "Według najnowszych danych PMI w październiku koniunktura w polskim sektorze przemysłowym pozostała bliska stagnacji. Tempo ogólnej poprawy warunków gospodarczych było najwolniejsze od dwóch lat, a liczba nowych zamówień i wielkość produkcji minimalnie wzrosły" - napisano w komunikacie.
Główny ekonomista ING Banku Śląskiego Rafał Benecki zwrócił uwagę, że spadek październikowego PMI o 0,1 pkt. oznacza jego stabilizację po paru miesiącach korekty. "Jednak komponenty polskiego PMI, jak i zachowanie podobnych indeksów w Europie i Azji sugerują dalsze hamowanie sektora przemysłowego w Polsce i naszych głównych partnerów handlowych" - ostrzega.
Według niego pesymistycznym elementem polskiego PMI jest dalszy spadek komponentu opisującego zamówienia eksportowe. "Ten subindeks systematycznie spada od początku roku, ale jego odczyt w październiku jest najniższy od 6 lat. To więcej koresponduje z załamanie subsindeksów produkcji w Eurolandzie, a ostatnio także największych gospodarek eksporterów w Azji, np. Korea i Tajwan. Dlatego polski przemysł, który mocno jest włączony w niemiecki łańcuch produkcji będzie odczuwać pogorszenie produkcji w globalnym sektorze przemysłowym" - prognozuje Benecki.
Zastrzegł jednak, że wciąż możliwe jest chwilowa "poprawa sentymentu", gdy niemiecki przemysł samochodowy upora się z nowymi zasadami certyfikacji samochodów. (PAP)
mmu/ amac/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 02.11.2018, 14:25 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |