Newsletter

W tym roku Rosjanie robią mniejsze zakupy w Polsce

25.12.2018, 11:52aktualizacja: 25.12.2018, 11:52

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W tym roku Rosjanie, którzy przyjeżdżają do Polski z obwodu kaliningradzkiego robią mniejsze zakupy - wskazują polskie służby celno-skarbowe. Jak wyjaśniają, wynika to ze spadku wartości rubla; towary w polskich sklepach dla Rosjan stały się drogie.

Jak poinformował PAP rzecznik Izby Administracji Skarbowej (dział graniczny) w Olsztynie Ryszard Chudy, dane dotyczące liczby faktur Tax Free, które służba celno-skarbowa potwierdza na granicy polsko rosyjskiej, wskazują na pewien spadek zakupów Rosjan w Polsce.

Od początku 2018 roku do 10 grudnia br. Rosjanie przedstawili 177 tys. 282 rachunki na kwotę 149 mln 54 tys. 809 zł. W całym roku 2017 było 201 tys. 15 faktur o wartości 198 mln 706 tys. 590 zł. "Nawet zakładając, że w okresie świątecznym i noworocznym wydadzą kolejne pieniądze, to poziomu z roku ubiegłego nie osiągniemy"- podkreślił Chudy.

Dodał, że wynika to z faktu, iż zmniejszyła się liczba podróżnych na granicy polsko-rosyjskiej. Przekracza ją mniej Rosjan, bowiem spadek wartości rubla spowodował, iż zakupy w Polsce zrobiły się dla nich droższe. Widać też, że goście z obwodu kaliningradzkiego jeżdżą głównie do sklepów położonych w pobliżu granicy, m.in. w Braniewie, Bartoszycach czy Gołdapi. Kupują przede wszystkim produkty żywnościowe (mięso, nabiał, odżywki dziecięce) oraz ubrania.

"Potwierdzamy też wywóz sprzętu RTV i AGD. Zdarzają też zgłoszenia towarów o większej wartości, np. tzw. flagowych smartfonów znanych firm i to w ilości np. 100 sztuk" - dodał Chudy.

Według polskich służb celno-skarbowych niewykluczone, że w roku przyszłym Rosjanie będą robić jeszcze mniej zakupów. (PAP)

autorka: Agnieszka Libudzka

ali/ mmu/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 25.12.2018, 11:52
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ