Newsletter

W 2017 roku najwięcej na alkohol kupiony w sklepach wydano w krajach bałtyckich

06.01.2019, 15:50aktualizacja: 06.01.2019, 15:50

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W 2017 roku mieszkańcy UE przeznaczyli na napoje alkoholowe 1,6 proc. swych całkowitych wydatków konsumpcyjnych. To łącznie ponad 130 mld euro. Najwięcej na alkohol w sklepach wydali mieszkańcy państw bałtyckich, najmniej Hiszpanie.

130 mld euro odpowiada 0,9 proc. PKB Unii Europejskiej. Przekłada się to na ponad 300 euro na mieszkańca. Zestawienie Eurostatu nie obejmuje napojów alkoholowych kupowanych w restauracjach i hotelach.

W 2017 roku udział wydatków na alkohol w całkowitych wydatkach konsumpcyjnych był największy w trzech państwach bałtyckich: w Estonii (5,2 proc.), na Łotwie (4,9 proc.) i na Litwie (4,0 proc.). Na kolejnym miejscu znalazły się: Polska (3,5 proc.), Czechy (3,3 proc.), Węgry (3,0 proc.) i Finlandia (2,8 proc.).

Na przeciwległym krańcu skali są Hiszpanie, którzy na alkohol w sklepach wydali średnio w 2017 roku najmniej - 0,8 proc. Na trunki niewiele wydali też Grecy i Włosi - 0,9 proc., a Niemcy, Austriacy i Portugalczycy - po 1,4 proc.

W latach 2007-2017 udział wydatków na napoje alkoholowe w całkowitych wydatkach gospodarstw domowych utrzymywał się na stabilnym poziomie w przeważającej większości państw członkowskich UE. Najwyższe wzrosty w tym 10-letnim okresie odnotowano w Rumunii (z 2,3 proc. ogółu wydatków na gospodarstwo domowe w 2007 do 2,7 proc. w 2017 roku) i Portugalii (z 1,1 proc. do 1,4 proc.).

Natomiast w ciągu tych 10 lat udział napojów alkoholowych w całkowitych wydatkach gospodarstw domowych znacznie spadł w Bułgarii (z 3,0 proc. w 2007 do 1,7 proc. w 2017 roku), na Litwie (z 4,7 proc. do 4,0 proc.) oraz Finlandii (z 3,3 proc. do 2,8 proc.).

Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)

luo/ ndz/ ap/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 06.01.2019, 15:50
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ