Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Jak poinformował Główny Urząd Statystyczny, produkcja przemysłowa w styczniu 2019 r. wzrosła o 6,1 proc. rdr, a w porównaniu z poprzednim miesiącem - o 7,4 proc.
"To bardzo dobre dane, zwłaszcza w kontekście sygnałów płynących z gospodarek naszych kluczowych partnerów m.in. Niemiec, a także ostatnich wskaźników PMI" - skomentowała szefowa MPiT. Jak podkreśliła, wynik zdecydowanie przewyższa konsens rynkowy (ok. 3,7 proc. rok do roku).
Według Emilewicz w przeciwieństwie do wyniku PMI, który w styczniu wyniósł 48,2 i świadczył o dalszym pesymizmie w sektorze, to "produkcja nie kontynuowała negatywnego trendu" - rosła we wszystkich głównych grupach przemysłowych.
"Niepokojące dla dalszych wyników produkcji w kolejnych miesiącach mogą być rosnące znacząco zapasy wyrobów gotowych. Wyniki subindeksów PMI mogą częściowo przełożyć się na wyniki produkcji w lutym, oczekujemy jednak jej wzrostu o około 5 proc." - wskazała. Podkreśliła, że polski przemysł nie doświadcza spadków produkcji, jakie mają miejsce w przemyśle niemieckim (ok. -4 proc.).
Emilewicz zaznaczyła, że w porównaniu ze styczniem 2018 roku produkcja sprzedana przemysłu była wyższa w 26 (spośród 34) działach przemysłu - sprzedaż rosła najszybciej w produkcji urządzeń elektrycznych (17,3 proc.), napojów (17,2 proc.) oraz pozostałego sprzętu transportowego (o 13,3 proc). "Istotny w tym miesiącu okazał się wzrost w sektorze energetycznym (15,1 proc. rdr)" - dodała.
Według GUS spadek produkcji przemysłowej nastąpił w ośmiu działach, z czego największy w produkcji koksu i produktów rafinacji ropy (o 9,5 proc.). (PAP)
maja/ amac/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 20.02.2019, 14:23 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |