Newsletter

MPiT: prezydent podpisał nowelizację prawa własności przemysłowej (komunikat)

12.03.2019, 16:38aktualizacja: 12.03.2019, 16:38

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MPiT informuje:

Prezydent podpisał nowelizację prawa własności przemysłowej

Za sprawą zmian w prawie własności przemysłowej przedsiębiorcy zyskają szanse na większą rozpoznawalność swojej marki i łatwiejszą ścieżkę wejścia na rynki zagraniczne.

Dzięki spójnemu systemowi ochrony znaków towarowych, które służą przedsiębiorcom do odróżniania się na tle konkurencji, polskie firmy zyskują nowe narzędzie ułatwiające wejście na rynki zagraniczne. Nowelizacja ułatwia przedsiębiorcom identyfikację wizualną, co sprzyja wejściu na ścieżkę eksportu, budowaniu rozpoznawalności polskich marek w świecie i skutecznemu funkcjonowaniu w realiach czwartej rewolucji przemysłowej.

Przepisy mają zastosowanie zarówno do znaków towarowych UE, jak i do krajowych znaków towarowych. Z nowych rozwiązań będzie mogło skorzystać nawet 2 mln przedsiębiorców i 180 tys. uprawnionych z tytułu zarejestrowanych już znaków towarowych.

"Znak towarowy sprzyja powstawaniu rozpoznawalnych marek handlowych. Wizualna identyfikacja to niebagatelny element w grze o zdobycie przewagi konkurencyjnej na rynku, dlatego z myślą o przedsiębiorcach uporządkowaliśmy i przystosowaliśmy do wymagań rzeczywistości doby postępu technologicznego przepisy w tej materii" – powiedziała minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz.

Co się zmieni?

Zmiana definicji znaku towarowego

Dotychczas znakiem towarowym mogło być tylko takie oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny. W nowym kształcie prawa własności przemysłowej zrezygnowano z tej konieczności i dopuszczono nowoczesne znaki towarowe, jak np. znaki zapachowe, smakowe czy holograficzne. Dzięki temu przedsiębiorcy będą korzystać z szerszej palety wyboru przy kreowaniu swojego znaku towarowego. Wraz z wejściem w życie zmian przedsiębiorca jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym będzie mógł zastrzec np. figurę w wymiarze 3D.

Odbiurokratyzowanie postępowania

Zamysłem nowych przepisów jest ograniczenie uciążliwego formalizmu, a w konsekwencji uproszczenie i przyspieszenie procedury przedłużania prawa ochronnego na znak towarowy. Oznacza to, że chcąc przedłużyć prawa ochronne na znak towarowy wystarczy uiścić odpowiednią opłatę za dalszy okres ochronny. Wyeliminowana zostaje w ten sposób konieczność czasochłonnego wnioskowania do Urzędu Patentowego i oczekiwania na wydanie decyzji.

Informacja o upływającym czasie ochrony

Nowe przepisy nakładają obowiązek informacyjny na Urząd Patentowy RP w stosunku do wszystkich praw własności przemysłowej. Oznacza to, że uprawnieni i przedsiębiorcy zaoszczędzą na kosztach dodatkowych opłat z tytułu monitorowania upływu okresów ochronnych na przysługujące prawa.

Nowelizacja prawa własności przemysłowej związana jest z wprowadzaniem do krajowego porządku prawnego Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE, która ma na celu utworzenie trwałego, komplementarnego i spójnego systemu ochrony znaków towarowych UE i krajowych. Nowe przepisy wejdą w życie w dniu następującym po dniu ogłoszenia ustawy.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ agzi/ mark/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 12.03.2019, 16:38
Źródło informacji MPiT
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ