Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Rzetelni w zobowiązaniach
Większość rolników reguluje płatności w terminie. 58 proc. nie zalega z rachunkami dłużej niż 7 dni. Kolejnym 22 proc. zdarza się to sporadycznie. „Odsetek rolników spóźniających się z płatnościami za rachunki – na poziomie 20 proc. – jest naprawdę niski, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że jesteśmy po trzecim z rzędu gorszym roku w rolnictwie” - ocenia Maciej Piskorski, dyrektor Departamentu Produktów Agro w Banku BGŻ BNP Paribas.
Konserwatywni w zarządzaniu finansami
Istotne decyzje finansowe rolnicy konsultują przede wszystkim z rodziną (61,8 proc.). Punktem odniesienia są dla nich także opinie innych rolników, z którymi zapoznają się na forach internetowych (39,8 proc.). 15,2 proc. właścicieli gospodarstw rolnych konsultuje decyzje finansowe z doradcą bankowym i finansowym. Poza tradycyjnymi punktami odniesienia (rodzina, inni gospodarze), rolnicy coraz chętniej korzystają też z szybkich i bezosobowych narzędzi, takich jak aplikacje internetowe do porównywania ofert banków (29 proc.).
Orientują się w podstawowych zagadnieniach
Z badań wynika, że rolnicy dobrze orientują się w podstawowych zagadnieniach finansowych istotnych dla gospodarstwa rolnego, wskazując np. na różnicę pomiędzy umową kontraktacji a umową sprzedaży (74 proc.). Częściej natomiast mylą się w ocenie parametrów kredytu – około połowa rolników błędnie uważa, że bank ma obowiązek podania RRSO kredytu przeznaczonego na środki produkcji, czy też w obliczeniach odsetek z lokaty terminowej (82 proc.). Może to wynikać z faktu, iż w przypadku mniejszych gospodarstw granica pomiędzy wydatkami na gospodarstwo domowe a gospodarstwo rolne, jest bardzo płynna.
Interesują się finansami swojego gospodarstwa
Aż 93,4 proc. rolników interesuje się finansami gospodarstwa. „Polscy rolnicy posiadają świadomość finansową. Najczęściej, bo w około 44 proc. przypadków, analizują sytuację finansową gospodarstwa podczas przygotowywania planów inwestycyjnych oraz rocznego budżetu. Wysoki poziom zainteresowania finansami nie może dziwić. Rolnicy są przedsiębiorcami w prawdopodobnie dużo większym stopniu niż jakakolwiek inna grupa zawodowa. Naszym zadaniem jako banku jest wzmocnienie ich pozycji jako przedsiębiorców” – mówi Maciej Piskorski.
Profil produkcji wpływa na sposób zarządzania finansami
Sposób zarządzania finansami gospodarstwa uzależniony jest od profilu produkcji. Roczny budżet opracowują najczęściej gospodarstwa o mieszanym (53,1 proc.) i roślinnym (47,4 proc.) profilu produkcji. Stosunkowo rzadko – gospodarstwa mleczne (14,4 proc.). „Wynika to oczywiście z charakteru produkcji. Gospodarstwa mleczne pracują w regularnych cyklach dostaw mleka, za które otrzymują systematyczne płatności. W przypadku produkcji roślinnej bądź mieszanej zysk jest nie tylko odłożony w czasie, ale i obarczony większą niepewnością. Wymaga to dokładnego planowania” – wyjaśnia Maciej Piskorski.
O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone między 18 stycznia 2019 roku a 14 lutego 2019 roku, na losowej próbie użytkowników portali rolniczych, metodą CAWI, w oparciu o model Real Time Sampling (RTS). Reprezentatywność, ze względu na areałową klasę wielkości gospodarstwa, uzyskano dzięki zastosowaniu wagi analitycznej uwzględniającej 4 kategorie powierzchniowe. Próba wynosiła 358 ankiet.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 27.03.2019, 14:45 |
Źródło informacji | Martin & Jacob |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Komisja Etyki Public Relations rozpoczyna swoją działalność
Powołana została Komisja Etyki Public Relations, na której czele stanęła prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska - ekspertka w zakresie etyki i komunikacji z Uniwersytetu Warszawskiego. Celem komisji jest umacnianie standardów etycznych w branży Public Relations.- 13.05.2025, 15:40
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Związek Firm Public Relations
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ