Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Jak poinformowali analitycy banku, z uwagi na ubiegłoroczny nieurodzaj w Polsce i Unii Europejskiej, w ostatnich miesiącach obserwowano znaczące podwyżki cen warzyw. W konsekwencji, można się spodziewać, że ich ceny detaliczne w Polsce będą przeciętnie o ponad 15 proc. wyższe niż w marcu 2018 r. W przypadku takich produktów, jak cebula czy ziemniaki skala podwyżek może wynieść nawet kilkadziesiąt procent.
Dodali, że podobnie jak w przypadku warzyw, ubiegłoroczna susza w wielu krajach UE skutkowała mniejszymi, o 11 proc. zbiorami pszenicy. W dodatku, mniejsze zbiory odnotowane w Rosji i na Ukrainie, wpłynęły na wzrosty cen pszenicy, która jest podstawowym surowcem wykorzystywanym w przemyśle młynarskim. W pierwszym kwartale 2019 r. w Polsce pszenicę skupowano średnio po 844 zł/t, czyli o 24 proc. drożej niż w tym samym czasie 2018 r.
Należy jednak zauważyć, że dynamika wzrostu cen detalicznych mąki i pieczywa nie jest aż tak znacząca. Ceny tych produktów kupowanych na tegoroczną Wielkanoc mogą być odpowiednio o 8 i 11 proc. wyższe niż analogicznym okresie ubiegłego roku - oceniają analitycy BNP Paribas.
W przypadku mięsa wieprzowego i drobiowego zapłacimy za nie podobnie jak przed rokiem. Nieco droższe, o 1-2 proc., mogą być wędliny. Również ceny wyrobów mleczarskich, w tym twarogu oraz masła, będą na poziomie ubiegłego roku.
"Ceny detaliczne jaj mogą być nawet o blisko 10 proc. niższe od tych, które obserwowaliśmy w roku ubiegłym" – podkreśla analityk sektora rolno-spożywczego w banku BNP Paribas Paweł Wyrzykowski. (PAP)
awy/ amac/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 10.04.2019, 18:09 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |