Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MIiR informuje:
Najważniejszym wydarzeniem spotkania ministrów ds. transportu na zamku w Łańcucie było skierowanie przez państwa-strony projektu wniosku do Komisji Europejskiej w sprawie włączenia Via Carpatia do sieci TEN-T.
Wiceminister inwestycji i rozwoju Adam Hamryszczak uczestniczył w międzynarodowej konferencji "Korzyści dla regionów wynikające z wdrażania trasy Via Carpatia", poświęconej korzyściom dla regionów wynikających z budowy tego szlaku drogowego.
W spotkaniu, które 17 kwietnia 2019 roku odbyło się na zamku w Łańcucie, oprócz strony polskiej uczestniczyli również przedstawiciele Bułgarii, Litwy, Rumunii, Słowacji, Węgier, wspierani przez ministrów ds. transportu Białorusi, Bośni i Hercegowiny, Turcji i Ukrainy, a także Czech (status obserwatora).
"Naszym wspólnym sukcesem jest uwzględnienie korytarza Via Carpatia w projekcie aneksu 1 do nowego rozporządzenia CEF 2.0 (Connecting Europe Facility) zaprezentowanym przez Komisję Europejską w dniu 6 czerwca 2018 roku" – powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Adam Hamryszczak.
"Budowa drogi Via Carpatia poprawia dostępność transportową i spójność komunikacyjną, wpływa korzystnie na gospodarkę i możliwości rozwojowe oraz poprawę warunków życia obywateli" – dodał wiceminister.
Najważniejszym wydarzeniem konferencji było podpisanie przez państwa-strony projektu wypracowanego wspólnie wniosku w sprawie włączenia korytarza Via Carpatia do Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Miałoby to nastąpić podczas rewizji tej sieci, która planowana jest na 2023 rok.
Pomysł stworzenia trasy Via Carpatia został zapoczątkowany w 2006 roku przez ówczesnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. Aktualnie liczy ona ponad 7700 km i biegnie przez regiony zamieszkałe przez ponad 110 mln ludzi. Jest to kluczowy korytarz transportowy, łączący Europę Północną z Południową. Jej trasa przebiega przez Litwę, Polskę, Ukrainę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Grecję i Turcję.
W Polsce szlak Via Carpatia ma przebiegać przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie po śladzie drogi ekspresowej S61, DK 8 i S19, a jego długość to około 680 km. Zakończenie budowy polskiego odcinka Via Carpatii w kategorii drogi ekspresowej planowane jest na 2025 rok.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ nmk/ mam/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 17.04.2019, 17:16 |
Źródło informacji | MIiR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |