Newsletter

IERiGŻ: na Wielkanoc w tym roku wydamy podobnie, jak w ubiegłym roku

20.04.2019, 10:14aktualizacja: 20.04.2019, 10:14

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W tym roku Święta Wielkanocne mogą być o 2-3 proc. droższe niż w ubiegłym roku, głównie z powodu wyższych cen mąki i warzyw - poinformowała PAP dr hab. Krystyna Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Jak zaznaczyła ekspertka, według jej wyliczeń, świąteczny koszyk produktów dla 4-osobowej rodziny na święta w tym roku może być droższy niż w ubiegłym o ok. 10,5 zł.

Świetlik wyjaśniła, że jej wyliczenia uwzględniają w koszyku takie produkty jak: 1 kg mąki poznańskiej, 1 kg chleba, po 1 kg schabu bez kości, boczku wędzonego, kurczaka, 1 kg (łącznie) szynki, baleronu i polędwicy, 1 kg kiełbasy, 1 kostkę masła i kostkę margaryny; 20 jajek, butelka oleju rzepakowego, 1 kostka smalcu, 1 kg cukru. Według Świetlik produkty te wystarczą dla całej rodziny, ich zakup średnio stanowi wydatek ponad 332 zł na rodzinę.

Jeżeli do tego doliczy się jeszcze inne produkty, takie jak 1 kg pomarańczy, grejpfrutów, bananów, jabłek, pomidorów, ogórków; słoik chrzanu, majonezu, ogórki konserwowe, rzodkiewkę, włoszczyznę, cebulę, ziemniaki; słodycze m.in. ptasie mleczko, 1 kg cukierków, 100 g herbaty, 250 g kawy, 100 g kakao itp., to wówczas trzeba zapłacić średnio 573 zł, tj. o niecałe 2 proc. więcej niż w ubiegłym roku, czyli o ok. 10 zł.

Świetlik zaznaczyła, że choć w tym roku mąka i warzywa są droższe z powodu ubiegłorocznego nieurodzaju, to niektóre produkty są tańsze niż przed rokiem, np. jaja. Tani jest ponadto cukier i masło, na podobnym poziomie do ubiegłorocznego są ceny mięsa, mleka i śledzi.

Ekspertka podkreśliła, że koszyk przez nią wyliczony służy raczej do celów poglądowych. Każda rodzina ma własne preferencje zakupowe i zwyczaje żywieniowe, od których ostatecznie będą zależały wydatki. (PAP)

awy/ je/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 20.04.2019, 10:14
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ