Newsletter

Twój dom ma większe znaczenie dla twojego szczęścia niż praca czy pensja

10.06.2019, 14:05aktualizacja: 10.06.2019, 14:05

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Raport GoodHome - okładka
Raport GoodHome - okładka
Domy są jednym z najważniejszych czynników decydujących o naszym szczęściu i dobrym samopoczuciu. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez spółkę Kingfisher, właściciela Castorama Polska oraz Instytut Badań nad Szczęściem (Happiness Research Institute) – niezależnego think-tanku zajmującego się badaniem zagadnień związanych z jakością życia.

Według danych z raportu GoodHome www.castorama.pl/GoodHome 73% osób zadowolonych ze swojego domu czuje się także szczęśliwymi w życiu. To jak mieszkamy przyczynia się do naszego szczęścia w 15% i jest dla nas równie ważne jak zdrowie i forma fizyczna (14%) oraz znacznie istotniejsze niż zarobki (6%) czy wykonywana praca (3%). Niestety 1 na 3 osoby (36%) w Polsce twierdzi, że nie jest zadowolona ze swojego domu.

Aby zrozumieć związek między domem a poczuciem szczęścia, badacze zebrali opinie ponad 13 tys. osób w Europie, a także międzynarodowych ekspertów z psychologii i nauk społecznych, zagospodarowania przestrzennego i architektury w miastach. W trakcie badania odkryli, że powszechne poglądy o tym, co czyni nas szczęśliwymi w miejscu zamieszkania, często nie mają pokrycia w rzeczywistości. Niezależnie od naszych przekonań szczęście nie zależy od stanu własności, liczby współlokatorów i położenia nieruchomości w mieście czy na wsi.

O szczęściu, jakie odczuwamy w swoich domach, decyduje pięć emocji

Badanie wykazało, że bez względu na to gdzie mieszkamy, nasze domy mają wpływ na 5 kluczowych potrzeb emocjonalnych – poczucie dumy, tożsamości, komfortu, bezpieczeństwa i kontroli. Gdy któraś z nich nie jest zaspokojona, ma to negatywne skutki dla naszego samopoczucia. Duma – związana z czasem i energią, które zainwestowaliśmy, by w danym miejscu czuć się jak u siebie – ma największy wpływ i odpowiada za 44% naszego poczucia szczęścia w domu. Prawie połowa (46%) ankietowanych Polaków wskazała, że nie czuje dumy ze swojego mieszkania.

Pragniemy poczucia przestrzeni, ale więcej niekonieczne znaczy lepiej

Wszyscy chcemy mieć przestronny dom, a także – w miarę możliwości – trochę miejsca na zewnątrz do naszej dyspozycji. Nie oznacza to jednak, że będziemy szczęśliwsi w większym lokalu. Badanie wykazało, że poczucie przestrzeni jest trzy razy ważniejsze niż rzeczywisty metraż, liczba pomieszczeń i liczba domowników. 20% respondentów twierdzi, że nie czuje, by ich domy były przestronne, bez względu na ich rzeczywisty metraż.

Pragniemy czuć, że mamy kontrolę, jednak nie musimy w tym celu posiadać domu na własność

Raport pokazuje, że kwestia własności ma niewielki wpływ na nasze szczęście. Z badania wynika, że aby czuć się szczęśliwym w domu, kluczowe jest poczucie kontroli, w którym często chodzi o to, by móc dokonywać zmian. Możliwość dostosowania domu do różnych etapów naszego życia, jest siedem razy ważniejsza niż fakt, czy posiadamy go na własność czy wynajmujemy.

„Nasze badania wskazują, że szczęścia często szukamy w niewłaściwych miejscach. Czasem to, co uważamy za przyczynę naszego szczęścia, i to, co rzeczywiście czyni nas szczęśliwymi, to różne rzeczy. Raport opiera się na przekonaniu, że nasze domy kształtują nasze życie. To w nich znajdujemy komfort i bezpieczeństwo, relaksujemy się i spędzamy czas z najbliższymi. W świecie wymagającym coraz więcej naszej uwagi nasze domy to miejsca, w których możemy znaleźć azyl i ostoję” - tłumaczy Meik Wiking, dyrektor generalny Instytutu Badań nad Szczęściem (Happiness Research Institute) i autor bestsellera „Hygge. Klucz do szczęścia”.

Pozostałe wnioski

64% Polaków twierdzi, że czuje się szczęśliwymi w swoich domach. Polska zajmuje 9. miejsce na 10 krajów europejskich pod względem ogólnego poziomu szczęścia swych mieszkańców związanego z ich domami. Pierwszą pozycję zajmuje Holandia (83%), dalej Niemcy (77%) i Dania (76%). Badanie wykazało także, że nasze poczucie szczęścia związanego z domem zwiększa się z wiekiem, zwłaszcza po 50. roku życia.

„Jestem przekonana, że odpowiedni dom jest jednym z kluczowych czynników szczęścia. To dlatego przez całe życie pracuję w branży polepszania warunków mieszkaniowych i od 16 lat w tej firmie. W Kingfisher pragniemy, aby możliwość łatwego przeprowadzania remontów mieli wszyscy, wierzymy bowiem, że każdy powinien móc stworzyć sobie dom, w którym dobrze się czuje. Chcemy wyeliminować przeszkody i sprawić, że każdy będzie mógł poprawić warunki, w jakich żyje. Podchodzimy do ulepszania domów w zupełnie innowacyjny sposób, po to by remonty stały się prostsze i przyjemniejsze, a nasi klienci mogli się w swoich domach poczuć znacznie lepiej” – tłumaczy Veronique Laury, dyrektor generalna spółki Kingfisher.

„Castorama na co dzień wsłuchuje się w potrzeby klientów, dlatego wyniki zaprezentowane w GoodHome Report są dla nas bardzo ważne. Raport pokazał, jak istotna jest kwestia prostych i elastycznych rozwiązań dla domów i mieszkań. Nasza oferta skupia się na produktach i usługach umożliwiających szybkie remonty i adaptacje. Dzięki utrzymaniu przystępnych cen sprawiamy, że z naszą pomocą każdy klient może ulepszyć dom i dopasować go do swoich potrzeb. Dzielimy się też naszą wiedzą, inspirujemy i doradzamy, dzięki czemu realizacja zarówno małych, jak i większych projektów jest znacznie prostsza” – tłumaczy Beniamin Schön, dyrektor ds. klienta i digitalu Castorama Polska.

Ku przyjaznemu domowi – pięć porad

Zreorganizuj miejsce – reorganizacja i udoskonalenie domu pomagają stworzyć wrażenie większej przestrzeni i są prostym sposobem na poprawę naszego poziomu zadowolenia.

Wygospodaruj czas na zmiany – zainwestowanie czasu i energii w modernizację domu i dostosowanie go do naszych potrzeb to inwestycja w nasze szczęście, nawet jeśli sam proces nie zawsze sprawia nam przyjemność!

Zapraszaj osoby, z którymi czujesz się dobrze – w naszych domach panuje szczęśliwsza atmosfera, jeśli są otwarte na innych. Zwiększa to poczucie dumy z naszych czterech kątów, a także emocjonalną więź z danym miejscem.

Wprowadź odrobinę natury – zieleń ma ogromne znaczenie dla naszego poczucia szczęścia. Nawet jeśli nie mamy ogrodu lub balkonu, wystarczy postawić kilka roślin w domu, a poprawią one nasze samopoczucie.

Nadaj osobisty charakter – bez względu na to, czy wynajmujemy, czy posiadamy cztery kąty, dodanie osobistych akcentów – począwszy od malowania ścian po wieszanie zdjęć bliskich nam osób – sprawi, że nasze domy będą szczęśliwsze.

Metodologia

Raport GoodHome przygotowany przez Instytut Badań nad Szczęściem (Happiness Research Institute) oparty jest na dokładnej analizie danych jakościowych i ilościowych zebranych w 10 krajach Europy (Wielka Brytania, Francja, Rumunia, Polska, Niemcy, Dania, Holandia, Rosja, Włochy i Hiszpania).

Wywiady ilościowe

Począwszy od grudnia 2018 r., w imieniu Instytutu Badań nad Szczęściem (Happiness Research Institute) Instytut Gallupa przeprowadził badania ilościowe w 10 krajach i w 10 językach z udziałem 13 489 respondentów,.

Wywiady jakościowe

Aby zrozumieć, jakie czynniki emocjonalne decydują o uznaniu domu za przyjazny przeprowadzono 78 pogłębionych wywiadów jakościowych z reprezentatywną próbą respondentów w każdym z 10 krajów. Rozmowy były również prowadzone z pracownikami naukowymi i ekspertami m.in. z obszaru socjologii, architektury i antropologii.

Analiza regresji

Wyniki badania przeanalizowano przy zastosowaniu analizy regresji. Pozwoliła ona Instytutowi Badań nad Szczęściem (Happiness Research Institute) dokonać dostosowań dla dowolnej zmiennej (np. poziom dochodów, wiek, samoocena stanu zdrowia bądź samotność) w celu dokładniejszego określenia , które czynniki są ze sobą powiązane, a które wynikają jedynie ze zbiegu okoliczności.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 10.06.2019, 14:05
Źródło informacji Castorama
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii