Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Po pierwsze: referencje osobowe – niech zamawiający patrzą na doświadczenie kadry mającej realizować dane zamówienie. Przecież to ludzie, a nie logo firmy, budują i zarządzają inwestycją lub odpowiadają za dostawę produktu najwyższej jakości.
Po drugie: równomierne rozłożenie ryzyka między wykonawcę i zamawiającego. Niech nie będzie tak, że tylko jedna strona ponosi całą odpowiedzialność za realizację zamówienia.
Po trzecie: waloryzacja, zaliczkowanie i przedpłaty – obecnie mamy do czynienia z sytuacją, kiedy to w większości przypadków wykonawca realizuje inwestycję na własny koszt. Polskie firmy mają poważne problemy z płynnością i państwo nie może tych trudności potęgować. Potrzebny jest także system wymuszający waloryzację kontraktu w razie wyraźnej zmiany warunków rynkowych.
Po czwarte: mniejsze wadia i zabezpieczenia – dziś to właśnie one są największą barierą w dostępnie do rynku zamówień publicznych dla firm z sektora MŚP.
Po piąte: dostęp do kapitału dla mniejszych wykonawców. Punkt ten niejako wpisuje się w trzeci z postulatów, dotyczący zaliczkowania i przedpłat. Uzupełniamy go o apel do instytucji finansowych, takich jak BGK, dotyczący przygotowania specjalnych programów dostępu do finansowania dla podmiotów chcących startować w przetargach.
Zamówienia publiczne to potężne narzędzie do budowania nie tylko dróg i mostów, ale także, a może przede wszystkim, potencjału polskiej gospodarki. Setki miliardów złotych, które tworzą ten rynek, trafiać powinny w głównej mierze do polskich firm z polskim kapitałem. Potrzebne jest do tego nowe prawo, ale nie bez znaczenia jest także praktyka. Same przepisy to za mało, konieczna jest radykalna zmiana mentalności.
Bardzo możliwe, że jeszcze w tej kadencji Sejmu zostanie uchwalona nowa ustawa. Lepszego momentu, by rozmawiać o radykalnej zmianie w systemie zamówień publicznych, w najbliższym czasie nie będzie.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 26.06.2019, 11:00 |
Źródło informacji | Rada Gospodarcza Strefy Wolnego Słowa |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Mieszkańcy bloków mają ogromne problemy z parkowaniem rowerów
Najnowsze badania Rowerado pokazują, że ponad 50% rowerzystów trzyma swoje rowery w mieszkaniach lub na balkonach, ponieważ nie mają bezpiecznych alternatyw. W efekcie rzadziej korzystają ze swoich jednośladów i często rezygnują z zakupu nowych rowerów. To wyzwanie dla deweloperów i zarządów wspólnot mieszkaniowych.- 23.12.2024, 10:41
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Rowerado
-
Image
Polska gościnność w sercu Ameryki - PLL LOT otworzyły nowy salonik biznesowy na lotnisku w Chicago
• Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły swój pierwszy salonik biznesowy w Ameryce Północnej.
• LOT Business Lounge zlokalizowany jest w porcie lotniczym O’Hare w Chicago.
• Przestrzeń dostępna jest dla pasażerów codziennie w godzinach od 7 do 24 czasu lokalnego.
• Salonik biznesowy w Chicago to kolejny krok w umacnianiu pozycji PLL LOT jako przewoźnika pierwszego wyboru dla pasażerów podróżujących między USA a Europą.- 20.12.2024, 15:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT