Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Lepiej wygląda natomiast rynek warzyw spod osłon, które są mniej narażone na warunki atmosferyczne, ale wymagają większych nakładów kapitałowych i pracy ludzkiej.
W handlu hurtowym odczuwalna jest niska podaż warzyw kapustnych. Kalafiory kosztują 5-6 zł za sztukę, a kapusta biała 4-5 zł; tak wysokie ceny - zdaniem Kmery - to skutki upałów. Ekspert zwraca uwagę, że obecny "rzut" produkcyjny kalafiorów jest dosłownie ugotowany, czyli róże są zdeformowane lub słabo ukształtowane. Dlatego hurtownicy na rynku w Broniszach muszą sprowadzać kalafiory z Pomorza, gdzie w czerwcu były lepsze warunki pogodowe.
Opóźniający się zbiór młodej pietruszki powoduje ciągły wzrost cen warzyw ubiegłorocznych, które dochodzą obecnie do 18 zł/kg; pęczek młodej z nacią kosztuje 4-5 zł.
Niska podaż rzodkiewek spowodowała wzrost ich cen do 2-2,5 zł za pęczek; w poprzednich latach rzodkiewkę można było kupić za 0,8-1 zł/pęczek. Susza i upały spowodowały wzrost ceny szpinaku, za który trzeba zapłacić 10 zł/kg; w ubiegłym roku kosztował on 4-5 zł/kg. Drogi jest koperek - 3 zł/pęczek, a przed rokiem był to wydatek w wysokości 1 zł.
Cena marchwi i cebuli na rynku hurtowym w Broniszach jest dość stabilna. Marchew kosztuje 1,6-2 zł/kg, a cebula z łuską 2-2,33 zł/kg.
Utrzymuje się wysoka cena fasolki szparagowej, na poziomie 10-13 zł/kg. Jest to związane z brakiem fasolki polnej, która wyschła. Wielu jej producentów skarży się na kłopoty z zatrudnieniem pracowników do zbioru fasolki, który jest bardzo czasochłonny w porównaniu ze zbiorem innych warzyw, np. papryki, bakłażanów i cukinii. (PAP)
awy/ pad/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 14.07.2019, 10:29 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |