Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Prawie całą produkcję borówki stanowiły owoce deserowe. "Tak dynamiczny wzrost produkcji borówki wysokiej w Polsce jest wynikiem coraz większego zainteresowania ze strony konsumentów krajowych oraz rosnącego popytu eksportowego" - oceniają eksperci KOWR.
Polska w 2018 r., według danych Eurostat, była drugim, po Hiszpanii, producentem borówki w Unii Europejskiej, z 24 proc. udziałem w unijnych zbiorach. Rozwój tych upraw rozpoczął się po wejściu Polski do UE. Od tego czasu do ubiegłego roku zbiory borówki wzrosły z 4 tys. ton do ponad 25 tys. ton.
Polskę wyprzedzają w produkcji borówek: Stany Zjednoczone, Kanada, Peru i Meksyk.
Borówki są bardzo dobrym towarem eksportowym, gdyż jagody są trwałe i łatwo je transportować. Dlatego jej sprzedaż za graniczę dynamicznie rośnie. W latach 2012–2018 eksport borówki zwiększył się z 2 tys. ton do 6,7 tys. ton, tj. blisko 3,5-krotnie. Dane Ministerstwa Finansów za 5 miesięcy 2019 r. wskazują na utrzymanie znacznej dynamiki wzrostu sprzedaży zagranicznej. "Od stycznia do maja 2019 r. z Polski wywieziono 2-krotnie więcej borówki niż w analogicznym okresie 2017" - informują eksperci KOWR.
Głównym kierunkiem eksportu borówki w ubiegłym roku były kraje Unii Europejskiej, głównie Wielka Brytania (2,7 tys. ton, 40 proc. wolumenu eksportu), Niemcy (1,6 tys. ton, 24 proc.) oraz Szwecja (0,5 tys. ton, 8 proc.). A poza UE owoce wysyłano do Norwegii i Szwajcarii (po 0,1 tys. ton, po 2 proc.). W 2018 r. na rynek unijny sprzedano 96 proc. wolumenu całego eksportu. (PAP)
Autor: Anna Wysoczańska
awy/ drag/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 20.07.2019, 15:16 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |