Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MIiR informuje:
Pociągi II linii metra zaczęły kursować nowym odcinkiem wybudowanym na Pradze-Północ i Targówku. Miliardowa inwestycja w Warszawie jest jedną z największych wspieranych z funduszy europejskich.
Obecny na inauguracji nowego odcinka minister Jerzy Kwieciński przyznał, że to jeden z największych projektów, jakie realizujemy w tej perspektywie finansowej.
- Jeśli połączymy dwa projekty metra, bo w tej chwili oddajemy odcinek w kierunku wschodnio-północnym, ale jeszcze jest realizowany odcinek metra w kierunku zachodnim, to razem jest to projekt na prawie 8 mld złotych z dofinansowaniem UE – powiedział Kwieciński. - Metro warszawskie jest jednym z największych beneficjentów wsparcia unijnego w Polsce. Nie ma drugiego takiego beneficjenta na poziomie samorządów w Polsce z wartością dofinansowania jak metro warszawskie – ocenił.
Sektor transportu publicznego jest trzecim sektorem pod względem wielkości przyznanej przez Komisję Europejską alokacji środków (po sektorze drogowym i kolejowym) w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ). Około 9,5 mld zł trafi na:
- poprawę jakości transportu miejskiego,
- zmniejszenie zatłoczenia motoryzacyjnego,
- ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne.
Wsparliśmy już 47 projektów (podpisane umowy o dofinansowanie) na łączną kwotę dofinansowania UE w wysokości 8,7 mld zł. Dzięki tym środkom:
- w miastach następuje rozbudowa sieci tramwajowych (docelowo ponad 200 km),
- miasta otrzymują nowy tabor tramwajowy, autobusowy, trolejbusowy (docelowo ponad 900 szt.),
- powstają nowoczesne centra przesiadkowe, rozbudowywane są systemy ITS usprawniające funkcjonowanie komunikacji miejskiej.
Metro całkowicie zmienia perspektywę rozwoju miasta: każda oddawana stacja to nie tylko poprawa mobilności przyjaznej środowisku – ale też istotny czynnik rozwoju przestrzeni miejskiej.
Warszawa korzysta ponadto ze wsparcia przy rozbudowie sieci tramwajowej i zakupie autobusów elektrycznych – pozostałe projekty realizowane w ramach POIiŚ na terenie Warszawy to ponad 910 mln PLN dofinansowania unijnego.
Atrakcyjny transport publiczny, którego rozwój jest dofinansowany ze środków unijnych w istotny sposób ułatwia poruszanie się mieszkańców w mieście. Wiemy, że dzieje się tak wówczas, gdy oferta transportu publicznego jest konkurencyjna a transport publiczny niezawodny i opłacalny. Ważnym więc elementem zmiany jest umiejętne korzystanie ze środków na infrastrukturę, ale też potrzeba wdrożenie tzw. działań miękkich – które dadzą przywilej transportowi zbiorowemu
Finansowanie transportu publicznego w nowej perspektywie finansowanej 2021-2027
W perspektywie finansowej na lata 2021-2027 planowana jest kontynuacja wsparcia w zakresie transportu miejskiego. Negocjacje z KE są w toku, więc chcemy utrzymać wsparcie dla inwestycji w infrastrukturę i tabor niskoemisyjnego szynowego i drogowego publicznego transportu zbiorowego, w tym zasilanego paliwami alternatywnymi, węzły przesiadkowe, miejskie systemy ITS (także jako oddzielne projekty) dla uprzywilejowania transportu miejskiego, rozwiązania IT i inne elementy projektów służące obsłudze transportu publicznego i pasażerów (zaplecza techniczne dla taboru, w tym punkty jego ładowania, dostosowanie infrastruktury miejskiej do obsługi transportu publicznego i pasażerów.
Transport zbiorowy będzie istotnym obszarem wsparcia w nowej perspektywie finansowej, a planowanie mobilności nastawione na zrównoważone formy transportu z pewnością będzie nieodłącznym elementem przy korzystaniu z tych środków.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ mgost/ wj/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 15.09.2019, 20:14 |
Źródło informacji | MIiR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |