Newsletter

Przedsiębiorca i urzędnik skarbowy powinni grać do jednej bramki

08.10.2019, 15:27aktualizacja: 08.10.2019, 15:27

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/S. Leszczyński (1)
PAP/S. Leszczyński (1)
Trwające latami postępowania skarbowe to jedna z większych barier stojących na drodze do szybkiego rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, w tym polskich browarów kraftowych i regionalnych – wynika z panelu poświęconego stymulowaniu rozwoju MŚP, który odbył się na Kongresie 590 w podrzeszowskiej Jasionce.

Na przewlekłość postępowania jako głównego ogranicznika w prowadzeniu działalności gospodarczej wskazał Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich. „Jeżeli my, przedsiębiorcy, nie jesteśmy w stanie w przewidywalnym czasie uzyskać odpowiedzi, wyroku, czy interpretacji, to jest to dla nas deprymujące i zniechęcające do prowadzenia działalności gospodarczej” – powiedział Olkowski. Zaznaczył, że szereg procedur, które stworzono wiele lat temu na potrzeby wielkich zakładów, zostało automatycznie przeniesionych na małe firmy. „Te procedury są często nieadekwatne. W zmianach przepisów należy uwzględnić skalę i wielkość produkcji” – dodał Olkowski.

Według Adama Abramowicza, rzecznika MŚP tej sytuacji może zaradzić maksymalne uproszczenie prawa, które od 4 lat jest stopniowo wdrażane. Przykładem takich działań jest, jego zdaniem, ostatnia zapowiedź premiera, Mateusza Morawieckiego, dotycząca zwiększenia limitu obrotu dla tych przedsiębiorców, którzy chcą zamienić podatek dochodowy w obecnej formie na podatek ryczałtowy od przychodów ewidencjonowanych. „Do tej pory bardzo niska kwota ograniczała firmom możliwość wybrania sobie takiego modelu” – powiedział Abramowicz. Kolejne przykłady pozytywnych zmian, to uporządkowanie stawek VAT oraz powołanie rzecznika MŚP, który może skutecznie interweniować w przypadku przedłużającego się postępowania skarbowego.

Paneliści podkreślali, że konieczna jest zmiana mentalności urzędników Krajowej Administracji Skarbowej, aby zgodnie z Konstytucją Biznesu interpretowali wątpliwości na korzyść przedsiębiorcy.

Marek Niedużak, wiceminister przedsiębiorczości i technologii powiedział, że resort przygotował rozwiązania systemowe, jak Konstytucja Biznesu oraz pakiet ustaw dla małych i średnich przedsiębiorców, odpowiadających na zgłaszane przez nich potrzeby legislacyjne. Są wśród nich takie rozwiązania jak np. traktowanie wynagrodzenia małżonka jako kosztu podatkowego oraz likwidacja obowiązku okresowych szkoleń BHP dla pracowników administracyjno-biurowych, które nadmiarowo podnosiły koszty firmy. Podczas panelu rozmawiano też o działaniach potrzebnych do dalszego rozwoju polskiego piwowarstwa.. „Możemy się poszczycić nowoczesnym parkiem maszynowym. Kwota 13 mld zł zainwestowanych w sektor pozwoliła nam zbudować bardzo solidny biznes i to dzisiaj procentuje” – powiedział Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce – Browary Polskie. Uzupełnił, że ten solidny, zdrowy biznes udało się też zbudować dzięki odpowiedzialnej polityce państwa, przewidywalności i stabilności. „Z branżą piwowarską powiązane jest funkcjonowanie setek małych i średnich przedsiębiorstw. Dlatego zagrożeniem dla całej branży byłyby wszelkie, gwałtowne zmiany, zwłaszcza akcyzy” zaznaczył Morzycki. Obecnie istnieje w Polsce blisko 300 browarów kraftowych i regionalnych, a całkowita liczba miejsc pracy tworzonych przez branżę sięga 160 tysięcy.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 08.10.2019, 15:27
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ