Newsletter

Saudyjski gigant naftowy Aramco wchodzi na giełdę

03.11.2019, 18:20aktualizacja: 03.11.2019, 18:20

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Saudyjski gigant naftowy Aramco potwierdził w niedzielę swą pierwszą ofertę publiczną, która może być największa na świecie, i która - jak pisze AFP - podkreśla wolę następcy tronu przekształcenia gospodarki kraju głęboko zależnego od ropy naftowej.

"Saudi Aramco potwierdza swój zamiera wejście na krajową giełdę, Tadawul" - napisała na Twitterze kompania, po uzyskaniu zielonego światła saudyjskiego regulatora rynku finansowego dla tej operacji.

"To znaczący etap w historii firmy i poważny krok naprzód w realizacji +Wizji 2030+, głównego planu królestwa na rzecz zrównoważonej dywersyfikacji gospodarczej i stałego wzrostu” - zadeklarował w oświadczeniu przewodniczący Rady Administracyjnej, Jasir al-Rumajjan.

"Wizja 2030” to plan zainicjowany przez saujskiego następcę tronu księcia Mohammada ibn Salmana, mający na celu przygotowanie największej arabskiej gospodarki na epokę post-naftową.

Oczekuje się, że Aramco sprzeda ogółem 5 proc. swojego kapitału, w tym 2 proc. podczas wejścia na giełdę - informowały w październiku źródła AFP.

Według wcześniejszych doniesień inwestorzy wycenią Aramco, największy koncern naftowy na świecie, na kwotę 1.500-1.700 mld dolarów.

Firma poinformowała, że jej akcje obędą oferowane na saudyjskim rynku inwestorom instytucjonalnym, obywatelom Arabii Saudyjskiej, cudzoziemskim rezydentom w Arabii Saudyjskiej i obywatelom krajów Zatoki Perskiej.

Aramco, oceniana jako najbardziej dochodowa firma na świecie, ogłosiła, że w ciągu ośmiu miesięcy tego roku osiągnęła zysk w wysokości 68 miliardów dolarów. W 2018 oku uzyskała 111,1 mld dol. zysków, więcej niż łącznie Apple, Google i Exxon Mobil. (PAP)

jo/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 03.11.2019, 18:20
Źródło informacji AFP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ