Newsletter

Sasin o wzroście akcyzy na alkohol: chodzi o zmianę struktury spożycia

15.11.2019, 10:34aktualizacja: 15.11.2019, 10:34

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Nie jest tak, że podwyższając akcyzę na alkohol chcemy tylko i wyłącznie osiągać dodatkowe wpływy do budżetu, choć one oczywiście będą. Chodzi też o to, żeby zmienić trochę strukturę spożycia tych napojów przez Polaków - mówił wicepremier Jacek Sasin.

Rząd przyjął w czwartek w trybie obiegowym i wysłał do Sejmu projekt przewidujący podwyżkę stawek akcyzy na alkohol etylowy i wyroby tytoniowe o 10 proc. Zmiana ma wejść w życie 1 stycznia 2020 r. Z Oceny Skutków Regulacji wynika, że dzięki temu budżet zyska w przyszłym roku ok. 1,7 mld zł i po tyle samo w kolejnych latach. Dane te uwzględniają dodatkowe wpływy z akcyzy i VAT.

Sasin pytany o to w piątek w TVP powiedział, że "nie mamy do czynienia z jakąś dramatyczną podwyżką". Według niego, wódka w Polsce jest wyjątkowa tania na tle krajów europejskich. "Bardzo wyraźnie widać jaka jest filozofia działania rządu w tej sprawie, bo ta podwyżka alkoholi, czy tych napojów alkoholowych, które zawierają mniejszą ilość czystego alkoholu, jak na przykład piwo jest naprawdę symboliczna, bardzo niewielka, bo dosłownie kilkanaście groszy w przypadku piwa. I w zależności od tej rosnącej zawartości procentów alkoholu czystego w napoju alkoholowym ta różnica w cenie jest większa" - podkreślił wicepremier.

"Więc nie jest tak, że chcemy tylko i wyłącznie osiągać dodatkowe wpływy do budżetu - chociaż one oczywiście będą w tym przypadku. Chodzi też o to, żeby zmienić trochę strukturę spożycia tych napojów przez Polaków" - zaznaczył Sasin. (PAP)

ero/ godl/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 15.11.2019, 10:34
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ