Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Gość konferencji Kristen Hare, amerykańska specjalistka w dziedzinie transformacji mediów lokalnych w Instytucie Poyntera, poinformowała, że w ciągu ostatnich 10 lat liczba lokalnych newsroomów w USA spadła o 25 proc., a 20 proc. lokalnych gazet trzeba było zamknąć. Jak zaznaczyła, obecnie ok. 1600 lokalnych społeczności w USA nie ma dostępu do lokalnych mediów.
Jednak – zdaniem Hare – ten kryzys nie dotyczy internetu. „W ostatnim czasie, co miesiąc otwiera się jedna strona internetowa z newsami lokalnymi” – powiedziała.
„Reklamodawcy i specjaliści ds. komunikacji dostrzegają ten wielki transfer z prasy drukowanej do internetu i social mediów” – mówił Mikołaj Turowski, dyrektor Biura Komunikacji i Promocji w PKP S.A. Zapewniał, że jego firma dostosowuje się do tej transformacji i wręcz „pragnie być jej częścią”. „W przyszłości chcemy być najlepszą firmą rozpowszechniającą informacje za pomocą social mediów” – deklarował Mikołaj Turowski.
Piotr Marek, prezes Grupy TipMedia, zrzeszającej niezależnych polskich wydawców, podkreślał, że zmienia się nie tylko sytuacja mediów, ale i rola samych dziennikarzy. „Obecnie nie są już tylko redaktorami. Muszą także robić zdjęcia czy wideo” – mówił Piotr Marek. Według niego, na rynku obecnie liczą się te media, które nie dzielą się na radio, portal czy telewizję. Teraz prym wiodą wieloplatformowe redakcje, także te lokalne. „Dzisiaj ta sama informacja pojawia się w druku, na Facebooku, w Internecie, a czasami też na Twitterze” – wskazywał szef Grupy TipMedia.
Jako przykład miejscowości, w której media lokalne aktywnie działają i „patrzą w przyszłość”, podał Braniewo. „Ta społeczność liczy niespełna 20 tys. mieszkańców, a działa tutaj aż pięć lokalnych portali informacyjnych” – zauważył.
„U nas dziennikarz nie jest tylko dostawcą treści pisanej czy zdjęcia, ale jest też osobą, która dopracowuje artykuł pod kątem linkowania do innych zasobów portalu oraz optymalizuje go pod kątem wyszukiwarek. Dzisiaj za drogie jest zlecanie tego kilku osobom” – mówił Michał Kaczorowski, prezes portalu Trojmiasto.pl.
„Kiedy mówimy o mediach lokalnych, to często myślimy osobno o gazecie, o stronie www, o social mediach czy o radiu. A powinniśmy myśleć o nich spójnie” – apelował Mikołaj Turowski z PKP S.A. „Jeśli chcemy rozpowszechnić jakąś informację, to zależy nam, żeby ona znalazła się we wszystkich tych kanałach informacyjnych” – dodał Turowski.
Ważną kwestią dla mediów lokalnych wciąż są sposoby finansowania. Michał Kaczorowski z portalu Trojmiasto.pl zauważył w tym kontekście, że procentuje budowane latami zaufanie u czytelników, które przejawia się w dużej liczbie odsłon strony, co z kolei przyciąga reklamodawców. Zwrócił przy tym uwagę, że coraz częściej „opłaty za reklamę nie są przeliczane na liczbę klików za odtworzenie tej reklamy, ale stawka jest stała za tydzień obecności reklamy”.
Uczestnicy dyskusji zauważyli, że obecnie portalom lokalnym nie pomagają media społecznościowe. Kiedyś odsetek przejść ze stron typu Google czy Facebook do portali lokalnych był na poziomie 20 proc. Dziś jest to maksymalnie 5 proc.
Kristen Hare przyznała, że w USA wiele treści znajduje się już za paywallem, dopuszczającym do informacji jedynie tych użytkowników, którzy albo opłacą abonament, albo uiszczają opłatę za dostęp do konkretnej treści. W Polsce, jak zauważyli uczestnicy panelu, takie rozwiązania wciąż należą do mniejszości, choć - według nich - w przyszłości płatny abonament za treści dostępne w internecie będzie codziennością. „I tak z pewnością będzie, jeśli tylko za tym paywallem użytkownicy znajdą wartościowe treści” – podsumowała Kristen Hare.
Patronat honorowy nad konferencją „Media przyszłości” objęły Ministerstwo Cyfryzacji oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem strategicznym konferencji były Polskie Koleje Państwowe S.A.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 11.12.2019, 16:47 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Wyniki finansowe Grupy PZU: już 400 milionów złotych trafiło do osób dotkniętych powodzią PAP
48 tys. zgłoszonych szkód i 46 tys. już wypłaconych w całości lub częściowo odszkodowań w wysokości 400 mln złotych - to skala zaangażowania Grupy PZU w walkę ze skutkami powodzi na południu kraju. Kataklizm jednak nie wpłynął znacząco na kondycję finansową największego polskiego ubezpieczyciela, którego przychody za trzy kwartały 2024 r. (21,8 mld zł) przekraczają oczekiwania rynku.- 21.11.2024, 16:51
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
New Chief Operating Officer at Rohde & Schwarz
Effective November 1, 2024, Markus Fischer, currently Executive Vice President Operations, has been appointed to the Rohde & Schwarz Executive Board. As Chief Operating Officer (COO), he will collaborate with Christian Leicher (CEO) and Andreas Pauly (CTO) to continue to keep the company on course for growth in these challenging times.- 21.11.2024, 16:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
-
Krajowa Izba Klastrów Energii inicjatorem parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej i innowacji
20 listopada w Sejmie RP odbyło się pierwsze spotkanie parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej, elektromobilności i innowacji, które zgromadziło ponad 100 uczestników z różnych sektorów związanych z energetyką, transportem zeroemisyjnym i innowacjami z całej Polski. Spotkanie zespołu parlamentarnego do spraw kluczowych obszarów miało na celu omówienie aktualnych wyzwań oraz pomysłów na przyszłość, a także wzmocnienie współpracy między branżami i ustawodawcą. Jego przewodniczącym jest Artur Łącki, szef zespołu parlamentarnego Województwa Zachodniopomorskiego. Jednym z inicjatorów powstania zespołu była Krajowa Izba Klastrów Energii i OZE.- 21.11.2024, 15:11
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Glaubicz Garwolińska Consultants w imieniu organizacji społecznej KIKE