Newsletter

Coaching dla firm, by odważnie ubiegały się o pieniądze na innowacje

19.12.2019, 11:36aktualizacja: 19.12.2019, 11:36

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Polskie przedsiębiorstwa, w porównaniu do firm z innych krajów, składają znacznie mniej wniosków o dofinasowanie w ramach programów na badania, rozwój i innowacje. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zamierza przedsiębiorcom przydzielić coacha.

W pierwszym pilotażowym konkursie pod nazwą Akcelerator EIC skierowanym do MŚP startowało blisko 2000 innowacyjnych MŚP z całej Europy. Każda z firm walczyła o kwotę ok. 4 mln euro. Ostatecznie bezpośrednie wsparcie uzyskało 75 firm, a wszystkie projekty ocenione jako doskonałe (w tym 6 polskich z 20 startujących) otrzymało pieczątkę doskonałości („Seal of Excellence”). Otwiera ona dostęp praktycznie bez konkursu do rozdzielanych w kraju europejskich funduszy strukturalnych.

„Do tej pory polskie firmy bardziej koncentrowały się na pieniądzach dostępnych w kraju, ponieważ poziom konkurencyjności w radzie jest bardzo wysoki. Ten konkurs jest dla firm bardzo ambitnych, które mają zamiar stać się firmami o miliardowej wartości i próbują wdrożyć technologie przyszłości. W Polsce jest potencjał, ale brakuje odwagi” - stwierdził prof. Jerzy Langer, członek Rady Doradczej przy Europejskiej Radzie ds. Innowacji (EIC).

W ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (POIR) od 2014 roku dostępna jest kwota 8,6 mld euro. „W tej chwili ponad 80 proc. środków z tego programu zakontraktowano w ramach umów z przedsiębiorstwami i jednostkami naukowo-badawczymi” - poinformowała Małgorzata Szczepańska, dyrektor departamentu programów wsparcia innowacji i rozwoju MFiPR. Jak zaznaczyła, nadal dostępne są środki na przyszły rok. Na nowe konkursy dla przedsiębiorców przeznaczono 3 mld zł. Kolejne 2 mld wyasygnowano na konkursy, które już trwają i będą kontynuowane w 2020 roku.

Według Małgorzaty Szczepańskiej liczba firm, które realizują innowacyjne projekty badawczo-rozwojowe, nie rośnie, mimo że nakłady na działalność badawczo-rozwojową wzrosły o 1,2 proc. w stosunku do PKB.

„Chcielibyśmy, żeby coraz więcej firm zaczynało działalność innowacyjną i korzystało z możliwości, które daje POIR. Dlatego też uruchomiliśmy STEP1 (Sprawdzimy Twój Eksperymentalny Projekt). Chcemy dotrzeć do firm, które już mają pomysł na innowacje, wiedzą, że muszą podnosić swoją konkurencyjność i chciałyby wprowadzić pewne zmiany w swojej firmie” - powiedziała Małgorzata Szczepańska. „Ta ścieżka przeznaczona jest dla tych, którzy jeszcze nigdy nie skorzystali ze środków unijnych”- dodała.

Druga ścieżka skierowana jest również do firm, które dopiero zaczynają myśleć o innowacjach i nie wiedzą, w jakim kierunku pójść i jak rozwinąć swoja strategię.

„Chcielibyśmy wspólnie z Krajowym Punktem Kontaktowym zachęcić tych, którzy dopiero zastanawiają się nad innowacjami. Pragniemy pomóc firmom odważnie wchodzić w obszar innowacji, żeby przy naszej pomocy stawiały pierwsze kroki" - zapewniła przedstawicielka resortu funduszy. „Ta bezpłatna usługa - Innovation Coach będzie polegała na indywidualnych spotkaniach i analizie możliwości zaangażowania się w działalność innowacyjną” - podkreśliła.

Na małą liczbę wniosków projektowych składanych przez Polaków w Horyzoncie 2020 zwróciła też uwagę Katarzyna Walczyk-Matuszyk, z-ca dyrektora w Krajowym Punkcie Kontaktowym Programów Badawczych UE.

„Ponad 50 proc. polskich beneficjentów Horyzont 2020 to firmy. Jednak w obliczu kolejnego programu - Horyzont Europa i nowej Europejskiej Rady ds. Innowacji nasze apetyty rosną” - stwierdziła Katarzyna Walczyk-Matuszyk. „Dlatego pracujemy już nie tylko z najlepszymi, ale - dzięki projektowi Innovation Coach - także z tymi stawiającymi pierwsze kroki w świecie innowacji, aby przygotować ich do skutecznego aplikowania” - uzupełniła.

Jednym z beneficjentów Horyzont 2020 jest Saule Technologies, firma, która uruchamia właśnie linię do fotowoltaicznych ogniw perowskitowych. Perowskity są to krystaliczne materiały, które mają szansę wyprzeć krzem, półprzewodnik powszechnie stosowany w ogniwach fotowoltaicznych.

„W przyszłym roku ta linia będzie optymalizowana i mamy nadzieję, że w 2. kwartale będziemy wytwarzać pierwsze produkty na razie skierowane do rynku Internet of Things. Ta linia jest finansowana w ramach projektu, na który otrzymaliśmy dotacje w 2015 r. oraz z wkładu własnego” - powiedział Bartosz Bursa, dyrektor operacyjny Saule Technologies.

Saule realizowała już pilotażowe wdrożenia technologii perowskitowej w instalacjach przy współpracy z firmą Skanska w Warszawie. Technologię tę zastosowała również w Japonii, na elewacji hotelu należącego do japońskiego milionera Hideo Sawady, który kilka lat temu zainwestował w polską firmę około 20 mln zł.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 19.12.2019, 11:36
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ