Newsletter

Pierwsze lokomotywy elektryczne EU160 Griffin z NEWAG dla PKP Intercity już na ostatniej prostej

20.12.2019, 10:19aktualizacja: 20.12.2019, 10:19

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Kończą się odbiory fabryczne pierwszych nowoczesnych lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin, które NEWAG S.A. produkuje dla PKP Intercity S.A. Już niebawem przewoźnik odbierze pierwszych osiem pojazdów, które umożliwią szybkie podróże po całej Polsce. Wartość całego kontraktu na zakup 30 nowych lokomotyw elektrycznych wynosi ponad pół miliarda złotych.

Inżynierowie PKP Intercity uczestniczą w odbiorach fabrycznych pierwszej partii lokomotyw, które odbywają się w zakładzie spółki NEWAG S.A. w Nowym Sączu i obejmują m.in. jazdy testowe w różnych opcjach wg wymagań dokumentacji odbiorczej. Kolejnym krokiem będzie przesłanie pojazdów do Warszawy i przygotowanie przez producenta pojazdów do odbiorów końcowych w Zakładzie Centralnym PKP Intercity.

W maju 2018 roku spółka PKP Intercity S.A. podpisała z NEWAG S.A. umowę na zakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych Griffin, która następnie została rozszerzona we wrześniu br., dodatkowo o zamówienie 10 nowoczesnych pojazdów w tzw. prawie opcji. Wartość kontraktu po rozszerzeniu wzrosła do 551,4 mln zł brutto.

„Owocna współpraca polskich spółek - PKP Intercity i firmy NEWAG - to impuls do ciągłego rozwoju całego sektora kolejowego w Polsce. Wielomiliardowe inwestycje naszego narodowego przewoźnika i zakup nowoczesnych pojazdów produkowanych w Polsce służą zarówno gospodarce, jak i pasażerom. Każda umowa przybliża nas bowiem do celu, do jakiego bezustannie dążymy, czyli kolei komfortowej, punktualnej i bezpiecznej” - mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Producent w ramach kontraktu przeprowadził szkolenia dla pracowników wskazanych przez PKP Intercity w zakresie obsługi pojazdów, świadczenia usług ich utrzymania na drugim, trzecim i czwartym poziomie oraz świadczenia usług gwarancyjnych na naprawę lokomotyw na czwartym poziomie utrzymania. Zakup pojazdów EU160 Griffin jest elementem projektu „Przyspieszamy komfortowo - unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” i zostanie sfinansowany w części ze środków unijnych.

„Stale rosnąca liczba pasażerów pokazuje jasno, że od kilku lat Polacy coraz chętniej wybierają kolej. To nie dziwi, gdy spojrzymy na to, jak wielką pracę wykonują spółki z sektora kolejowego, aby udoskonalać swoje usługi i produkty. Wszystko po to, aby z myślą o dłuższych podróżach Polacy w pierwszej chwili zawsze pomyśleli o pociągu” - zapewnia Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Bezpieczne przyspieszenie na torach w całej Polsce

Nowe pojazdy będą rozwijać prędkość do 160 km/h. Pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Będą to także najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce. Zostaną one wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce, m.in. na trasach:

- Przemyśl - Lublin - Warszawa - Bydgoszcz - Gdynia/Piła - Kołobrzeg/(Gorzów Wielkopolski);

- Suwałki - Białystok/Lublin - Warszawa - Poznań - Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra.

„Naszymi pociągami podróżuje coraz więcej osób. Uruchamiamy kolejne połączenia, zatrzymujemy się w coraz większej liczbie miast i miejscowości. Intensywne inwestycje w nowoczesną flotę pozwolą nam na dalszy, stabilny rozwój. Wszystko po to, aby zapewnić społeczeństwu wysokiej jakości usługi transportowe. Najnowocześniejsze lokomotywy w Polsce od firmy NEWAG istotnie się do tego przyczynią” - mówi Marek Chraniuk, prezes Zarządu PKP Intercity.

Lokomotywy elektryczne Griffin spełniają wymagania rygorystycznych, europejskich przepisów Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności. Pojazdy są wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu pierwszego i drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach i spełnia wymagania IV pakietu kolejowego Agencji Kolejowej Unii Europejskiej, którego przepisy zaczną obowiązywać od 16 czerwca 2020 roku. Lokomotywy posiadają również system zdalnej diagnostyki, który pozwoli na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przełoży się na ich efektywną eksploatację.

Zgodnie z zawartą umową, producent zobowiązany jest do realizacji zamówienia w okresie 30 miesięcy od podpisania umowy. Do PKP Intercity wszystkie pojazdy trafią więc pod koniec 2020 roku.

Jesteśmy przekonani, że najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce, które produkujemy dla PKP Intercity, będą znaczącym wzmocnieniem floty przewoźnika. Zastosowane w nich rozwiązania techniczne pozwolą zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa oraz niezawodności, co przełoży się na sprawną obsługę pasażerów” - mówi Zbigniew Konieczek, prezes NEWAG S.A.

Największe inwestycje w historii

Zakup 30 nowoczesnych lokomotyw to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Program „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Dzięki realizacji programu, po jego zakończeniu w 2023 r., tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który łączy centra dużych miast oraz popularne ośrodki turystyczne w kraju, a także umożliwia wygodne podróżowanie po Europie. Każdego dnia uruchamia ponad 380 pociągów oraz realizuje największy w historii Spółki program inwestycyjny w tabor i zaplecza techniczne. W ramach strategii taborowej „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” Spółka wyda ok 7 mld zł na wyższy komfort pasażerów. Kupi i zmodernizuje wagony, lokomotywy, składy zespolone oraz przebuduje stacje postojowe. Po zakończeniu programu pociągi PKP Intercity będą zestawione w blisko 80 proc. z nowego lub zmodernizowanego taboru.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 20.12.2019, 10:19
Źródło informacji PKP Intercity
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ