Newsletter

Belgia: sprzedaż diamentów w Antwerpii spadła o 20 proc.

17.01.2020, 08:58aktualizacja: 17.01.2020, 08:58

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Rok 2019 był trudny dla światowego handlu diamentami, a szczególnie negatywnie odczuła to Antwerpia. Miasto, które jest jednym ze światowych centów handlu tymi kamieniami szlachetnymi, zanotowało spadek sprzedaży diamentów o 20 proc.

Z danych Światowego Centrum Diamentów w Antwerpii (AWDC), na które powołuje się "Brussels Times" wynika, że w 2019 roku w Antwerpii sprzedano surowe i oszlifowane diamenty o wartości ok. 33 mld euro, co oznacza, że sprzedaż była niższa 20 proc. w porównaniu do poprzedniego roku.

Podobne tendencje (i liczby), jak wskazują eksperci, były ostatnio obserwowane w latach kryzysu finansowego 2009–2010. AWDC nie przewiduje poprawy sytuacji w tym roku.

Antwerpia nie jest wyjątkiem. Cała branża - od producentów przez specjalistów zajmujących się szlifowaniem drogich kamieni, handlowców aż po jubilerów - miała trudny rok. "Niestabilność geopolityczna powoduje niepokoje gospodarcze, co obniża zaufanie konsumentów" - mówi Ari Epstein, dyrektor generalny AWDC.

Sektor ten cierpi również przez nadpodaż. Trwający konflikt handlowy między Stanami Zjednoczonymi a Chinami jest jedną z jego przyczyn, do tego dochodzą niepokoje polityczne w Hongkongu, najważniejszym na świecie rynku diamentów oszlifowanych - wskazuje "Brussels Times".

Antwerpia jest światowym centrum handlu kamieniami nieoszlifowanymi. W 2019 roku sprzedano tu diamenty nieoszlifowane o łącznej wartości 15,4 mld euro, czyli 26 proc. mniej niż w 2018 roku. Jeśli chodzi o handel diamentami oszlifowanymi to spadł on o 13 proc. - do 18 mld euro.

Spadek wartości był mniejszy w karatach, co pokazuje, że sprzedano mniej sztuk oszlifowanych diamentów, ale były one lepszej jakości.

Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)

luo/ baj/ mars/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 17.01.2020, 08:58
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ