Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Biuro Prasowe Kancelarii Prezydenta RP informuje:
Informacja w sprawie ustawy z dnia 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw.
Celem ustawy z dnia 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw jest uregulowanie trybu i formy sporządzania dokumentów ewidencji odpadów w przypadku awarii systemu teleinformatycznego, w którym prowadzona jest Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO), a także wydłużenie możliwości składania dokumentów ewidencji odpadów w formie papierowej do dnia 30 czerwca 2020 r.
Z uwagi na powyższe, nowelizacja ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2019 r. poz. 701, z późn. zm.) wprowadza wyjątek od zasady sporządzania dokumentów ewidencji odpadów w formie elektronicznej, za pośrednictwem indywidualnego konta w BDO – w przypadku awarii systemu teleinformatycznego, w którym Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami jest prowadzona, dokumenty będą sporządzane w formie papierowej lub elektronicznej poza BDO.
W przypadku zastosowania formy papierowej, przekazujący odpady będzie sporządzał kartę przekazania odpadów lub kartę przekazania odpadów komunalnych w odpowiedniej liczbie egzemplarzy dla każdego z posiadaczy odpadów – przekazującego odpady, każdego transportującego odpady oraz przejmującego odpady. Kierujący środkiem transportu, którym są transportowane odpady lub odpady komunalne, będzie zobligowany posiadać w trakcie transportu, odpowiednio, kartę przekazania odpadów lub jej kopię, lub kartę przekazania odpadów komunalnych lub jej kopię.
Administrator BDO będzie zobowiązany zamieścić komunikat o czasie trwania awarii na swojej stronie Biuletynu Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej rejestru umożliwiającej dostęp do indywidualnego konta w BDO, o ile będzie to technicznie możliwe.
Nowelizacja nakłada obowiązek wprowadzenia informacji zawartych w papierowych lub elektronicznych prowadzonych poza BDO do Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami niezwłocznie po ustaniu awarii, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia jej usunięcia. Naruszenie tego obowiązku będzie stanowiło wykroczenie zagrożone karą grzywny.
Ponadto ustawa wydłuża możliwość składania dokumentów ewidencji odpadów w formie papierowej do dnia 30 czerwca 2020 r.
Ustawa wchodzi w życie, co do zasady, z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ sic
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 31.01.2020, 13:28 |
Źródło informacji | Biuro Prawsowe Kancelarii Prezydenta RP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |