Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W 2019 r. wartość importu była na poziomie 21,1 mld euro, o 5,2 proc. wyższym niż poprzednim roku. W rezultacie saldo wymiany handlowej zwiększyło się o 7,2 proc. do 10,4 mld euro.
W ocenie analityków Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, pozytywne zmiany restrukturyzacyjne i modernizacyjne, jakie dokonały się w polskim rolnictwie i przemyśle rolno-spożywczym po akcesji do UE, a także możliwość swobodnego handlu z państwami członkowskimi, wpłynęły na wzmocnienie pozycji krajowego sektora rolno-spożywczego na arenie międzynarodowej. "Obecnie sektor rolno-spożywczy jest kluczowym segmentem polskiej gospodarki, generującym znaczące wpływy z eksportu" wskazują.
W strukturze towarowej polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych znaczącą pozycję zajmuje żywiec, mięso i jego przetwory. W 2019 r. wywieziono 1,4 mln ton mięsa czerwonego wraz z przetworami wobec 1,5 mln ton w 2018 r., uzyskując 3,8 mld euro, o 6 proc. mniej niż rok wcześniej. Eksport mięsa drobiowego (łącznie z podrobami) wzrósł o 10 proc. do 1,5 mln ton, a jego wartość osiągnęła poziom 2,6 mld euro, o 9 proc. wyższy niż w roku 2018.
Wzrost wartości eksportu odnotowano także w przypadku tytoniu i wyrobów tytoniowych - o 9 proc., do 3,7 mld euro; przetworów zbożowo-mącznych - o 8 proc. do 2,9 mld euro, produktów mlecznych - o 2 proc. do 2,3 mld euro oraz ryb i przetworów - o 5 proc. do 2,2 mld euro. (PAP)
autor: Anna Wysoczańska
awy/ drag/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 12.02.2020, 17:08 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |