Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W okresie ostatnich trzech lat rynek aukcyjny w Polsce urósł o blisko 80%. 2019 był rokiem rekordów na rodzimym rynku sztuki. Po raz pierwszy obroty wyniosły 295 mln złotych. Zorganizowano również rekordową liczbę aukcji – 337. 51,5% obrotu aukcyjnego na polskim rynku wygenerował Dom Aukcyjny DESA Unicum, 18,5% Polswiss Art, Agra-Art – 8,1%.
„W Polsce ponad 46 firm jest zaangażowanych w organizowanie aukcji dzieł sztuki. Jednak to dla DESA Unicum przypada ponad połowa wartości rynku pod względem obrotów. Po raz pierwszy w historii przekroczona została bariera 150 mln złotych sprzedaży wypracowanych przez jeden dom aukcyjny. Jeszcze trzy lata temu był to wynik całego rynku” – mówi Rafał Kamecki, prezes Artinfo.pl, niezależnego portalu zajmującego się rynkiem sztuki.
Sensacyjną informacją jest także pierwszy w historii przypadek, gdy polski dom aukcyjny trafił do pierwszej dziesiątki zestawienia największych tego typu podmiotów w całej Europie. DESA Unicum zajęła 9. pozycję w rankingu największych domów aukcyjnych Europy według raportu badającej rynek nowojorskiej firmy Artnet. Jeszcze rok temu figurowała w zestawieniu na 11. pozycji. Wyprzedziła wiele znanych domów ze Szwajcarii, czy Niemiec m.in. Koller Auktionen AG czy Kunsthaus Lempertz. 81,5% obrotów rynku w 2019 roku stanowiło malarstwo, blisko 10% rzeźba. To ona zanotowała najbardziej znaczący wzrost. 3,2% obrotów wygenerowały rysunek i grafika, 2,5% – rzemiosło artystyczne. Jeśli chodzi o strukturę rynku, sztuka współczesna, podobnie jak w roku 2018 dzierży pozycję lidera.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 09.03.2020, 15:52 |
Źródło informacji | Desa Unicum |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |