Newsletter

MC: Rodzina jest najważniejsza - narodziny dziecka zgłaszajcie online (komunikat)

18.03.2020, 14:06aktualizacja: 18.03.2020, 14:06

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MC informuje:

Mimo ograniczeń, w wielu miejscach życie toczy się takim samym trybem jak dotąd. Każdego dnia na świat przychodzą dzieci, których narodzenie trzeba zgłosić. Rodzicu, nie musisz w tej sprawie wybierać się do urzędu – zostań w domu, zrób to online.

Rodzice maluchów mają 21 dni od otrzymania karty urodzenia na to, aby zgłosić narodzenie nowego członka rodziny. To konieczne po to, by dziecku nadano numer PESEL, otrzymać odpis aktu urodzenia i zameldować syna lub córkę. Wszystkie te sprawy możesz załatwić w domowy zaciszu. Wystarczy komputer i krótka chwila.

Bezpieczna wizyta

Robimy, tak jak obiecaliśmy – każdego dnia przybliżamy Wam kolejne e-usługi, czyli sprawy urzędowe, które można załatwić przez internet. Dziś – zgłoszenie narodzin dziecka.

Wiele urzędów w Polsce w ostatnich dniach zmienia organizację swojego działania. Zachęca do korzystania z e-administracji. W niektórych miastach, w związku z wprowadzonymi ograniczeniami, pewne usługi procedowane są tylko online. Należy do nich m.in. obowiązek zgłoszenia narodzin dziecka. Taki obowiązek istnieje. Dzięki internetowi nie musisz ryzykować – możesz go dopełnić nie wychodząc z domu. Oto jak to zrobić.

Początek jest zawsze taki sam – wizyta na www.GOV.pl. Znajdziecie tam wszystkie dostępne e-usługi, ich proste opisy i elektroniczne formularze, które wystarczy tylko wypełnić, podpisać i wysłać. Jak można je podpisać? Profilem zaufanym.

Jeśli go nie masz, sprawdź jak go założyć.

Profil zaufany założony, jesteście na www.GOV.pl . Co dalej?

Dziecinnie proste

Będąc na naszym portalu, zerknijcie w prawy górny róg strony. Znajdziecie tam wejście na konto Mój GOV. Kliknijcie i zalogujcie się profilem zaufanym. Po zalogowaniu wybierzcie e-usługę Zgłoszenie urodzenia dziecka.

Cały proces to tylko pięć prostych kroków. Nawet dziecko by sobie poradziło ;-)

Krok 1: Oświadczasz, że jesteś rodzicem.

Krok 2: Sprawdzasz poprawność swoich danych oraz wprowadzasz dane drugiego rodzica.

Krok 3: Uzupełniasz dane dziecka.

Krok 4: Wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób odbioru dokumentów.

Krok 5: Sprawdzasz wszystkie informacje we wniosku i podpisujesz go profilem zaufanym.

Gotowe!

W zgłoszeniu warto podać swój adres e-mail i numer telefonu – mogą się przydać gdyby kierownik Urzędu Stanu Cywilnego (USC) potrzebował wyjaśnień.

Elektroniczne dokumenty

- Co ważne, nasza e-usługa umożliwia nie tylko zgłoszenie narodzin dziecka, ale i załatwienie kilku innych spraw – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Na podstawie elektronicznego zgłoszenia kierownik USC sporządza akt urodzenia oraz inne dokumenty – jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL i – jeśli maluch został zameldowany – także zaświadczenie o zameldowaniu. Wszystkie te dokumenty rodzice mogą dostać drogą elektroniczną – dodaje szef MC.

Nasza e-usługa działa od 1 czerwca 2018 r. i z miesiąca na miesiąc jest coraz bardziej popularna. Dzięki niej, do dziś online zgłoszono narodziny ponad 81 tysięcy dzieci.

Zgłoś urodzenie dziecka – więcej informacji o naszej e-usłudze: https://www.gov.pl/web/gov/zglos-urodzenie-dziecka

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ jml/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 18.03.2020, 14:06
Źródło informacji MC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii