Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MI: Nowe stacje i drogi w województwie zachodniopomorskim (komunikat)

23.06.2020, 21:28aktualizacja: 23.06.2020, 21:28

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MI informuje:

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas wizyty w województwie zachodniopomorskim 23 czerwca 2020 r. odwiedził zmodernizowaną stację Szczecin Główny, uczestniczył w oddaniu do ruchu obwodnicy Węgorzyna w ciągu DK20 oraz wziął udział w konferencjach prasowych poświęconych inwestycjom realizowanym z rządowym wsparciem z Funduszu Dróg Samorządowych. Minister Infrastruktury wizytował też budowę tunelu pod Świną, który połączy wyspy Wolin i Uznam w Świnoujściu.

Przebudowana stacja Szczecin Główny

- Zakończona modernizacja stacji Szczecin Główny jest przykładem inwestycji, która przynosi wymierne korzyści wszystkim podróżującym koleją. Przejazdy są dostępniejsze, bezpieczniejsze i może się zwiększać liczba połączeń aglomeracyjnych, regionalnych i międzynarodowych – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Obecnie stacja Szczecin Główny to cztery perony dostosowane do potrzeb podróżnych, windy i nowy łącznik – przejście przez stację. Na poprawę komfortu obsługi PKP Polskie Linie Kolejowe SA przeznaczyły ok. 70 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wszystkie perony na stacji Szczecin Główny mają wysokość, zapewniającą wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Wyposażono je w zadaszenie i ławki. Orientację ułatwia czytelne oznakowanie, a informacje o kursowaniu pociągów podawane są na wyświetlaczach oraz w komunikatach głosowych.

Ostatnim przebudowanym peronem był peron nr 4. Został wydłużony o ponad 30 m, do 252 m. Są nowe, zadaszone schody na wyremontowaną kładkę nad torami. Dla osób mających trudności z poruszaniem się jest winda. Dojście do pociągów ułatwia pochylnia. Od połowy marca, przy peronie zatrzymują się pociągi regionalne m.in. w stronę Gryfina, Świnoujścia i do Niemiec.

Na stacji są nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wydłużenie toru przy peronie nr 2 umożliwiło sprawniejszą obsługę pociągów wjeżdżających do Szczecina.

- Dla podróżnych przygotowaliśmy stację dostępną, z systemem informacji i z możliwością wprowadzania nowych połączeń. Szczecin Główny podobnie jak stacje i przystanki dostosowane i przygotowywane dla podróżnych, np. Gdańsk Główny, Kraków Bronowice, Rzeszów Zachodni, Lubin świadczą o efektach uzyskanych dzięki Krajowemu Programowi Kolejowemu – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Otwarcie obwodnicy Węgorzyna

Od dziś kierowcy mogą już korzystać z całej obwodnicy Węgorzyna w ciągu DK20 w województwie zachodniopomorskim. Inwestycja zrealizowana za 13,3 mln zł przez firmę PRD Nowogard została oddana do ruchu 4 miesiące przed terminem kontraktowym.

Obwodnica powstała jako droga jednojezdniowa o długości 1 km i szerokości 7 metrów (2 pasy ruchu po 3,5 m), na jej początku i końcu zostały wybudowane ronda.

Pierwszy etap budowy obwodnicy o długości 0,5 km, od DK20 od strony Stargardu do DW151, powstał kilkanaście lat temu. Obwodnica w takim kształcie nie zapewniała możliwości ominięcia Węgorzyna i ruch obywać się przez miasto, starym przebiegiem DK20. Przez następne lata nie było środków na realizację tej inwestycji. W 2017 roku został zatwierdzony Program inwestycji i przyznane finansowanie rządowe dla realizacji 2. etapu budowy obwodnicy Węgorzyna.

DK20 w Węgorzynie przebiegała przez środek miejscowości, między zabudowaniami. Trasa na znacznej części ma nawierzchnię z kostki kamiennej. Dzięki obwodnicy z Węgorzyna zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy, zmniejszy się jego uciążliwość dla mieszkańców, jak również skróci przebieg DK20.

Nowe obwodnice z Programu Budowy 100 Obwodnic

W ramach programu obwodnicowego w województwie zachodniopomorskim powstanie łącznie 9 obwodnic:

- Obwodnica Człopa w ciągu drogi krajowej nr 22,

- Obwodnica Gryfina w ciągu drogi krajowej nr 31,

- Obwodnica Kołbaskowa w ciągu drogi krajowej nr 13,

- Obwodnica Rusinowa w ciągu drogi krajowej nr 22,

- Obwodnica Stargardu w ciągu drogi krajowej nr 20,

- Obwodnica Szczecinka w ciągu drogi krajowej nr 20,

- Obwodnica Szwecji w ciągu drogi krajowej nr 22,

- Obwodnica Wałcza w ciągu drogi krajowej nr 22,

- Obwodnica Złocieńca w ciągu drogi krajowej nr 20.

Minister infrastruktury Andrzej w kwietniu 2020 r. Adamczyk zatwierdził już Programy inwestycji dla obwodnic Gryfina, Kołbaskowa, Stargardu i Szczecinka. W ramach zadań powstaną nowe odcinki dróg krajowych nr 13, 20 i 31 o łącznej długości ponad 20 km.

W IV kwartale tego roku jest planowane ogłoszenie przetargów na zaprojektowanie i budowę obwodnic Gryfina i Szczecinka.

GDDKiA podpisała już umowy na prace przygotowawcze dla sześciu zadań na DK22, obejmujących rozbudowę drogi wraz z budową czterech obwodnic z Programu 100 obwodnic. Odcinki: granica województwa – Człopa, obwodnicę Człopy, obwodnicę Wałcza, odcinek Ostrowiec-Szwecja oraz obwodnicę Szwecji będzie projektowało Biuro Projektów Trasa z Poznania. Natomiast rozbudowę DK22 na odcinku Człopa-Wałcz, wraz z obwodnicą Rusinowa, zaprojektuje firma Transprojekt Gdański. Łączna długość odcinka DK22, dla którego będzie przygotowywana dokumentacja, to 57 km, a wartość zawartych umów to 8,3 mln zł.

Proces przygotowawczy dla tych inwestycji rozpoczyna się od początku, wykonawcy będą musieli opracować dokumentację studialną z uzyskaniem koniecznych decyzji środowiskowych. Następnie będą wykonywane elementy koncepcji programowych wraz z badaniami geologicznymi. W przypadku odcinków bez obwodnic projektant będzie musiał również przygotować szczegółową dokumentację techniczną.

DK22 będzie projektowana jako droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 metra. Skrzyżowania i zjazdy będą ograniczone, a tam gdzie będzie to konieczne będą przewidziane wiadukty. Nawierzchnia drogi będzie miała nośność podniesioną do 11,5 ton na oś, co przełoży się na jej większą trwałość i wytrzymałość. Celem podniesienia bezpieczeństwa niechronionych użytkowników ruchu przewidziano również budowę ciągów pieszo-rowerowych.

Łączymy Polskę: budujemy tunel w Świnoujściu

Inwestycja o wartości 793 mln zł jest realizowana przez konsorcjum firm PORR, Gulermak w formule projektuj i buduj. Umowa została zawarta we wrześniu 2018 r. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest w 2022 r. Inwestorem zadania jest Miasto Świnoujście, które finansuje inwestycję, a GDDKiA pełni rolę inwestora zastępczego wspierając samorząd w prowadzeniu inwestycji. Projekt jest dofinansowany ze środków UE w ramach POIiŚ 2014-2020, kwotą 775,6 mln zł.

Tunel będzie składał się z trzech części: wykonanej w murach oporowych o długości 475 m, metodą odkrywkową o długości 295 m oraz zasadniczej części drążonej o długości 1,48 km.

Drążenie tunelu z komory startowej położonej po stronie wyspy Uznam będzie wykonywała maszyna drążąca (TBM) o długości 100 metrów, której tarcza będzie miała średnicę 13,5 metrów. Maszyna TBM będzie zostawiała za sobą gotowy tunel złożony z prefabrykowanych elementów. Samo drążenie będzie trwało kilka miesięcy, w II połowie 2021 r. maszyna powinna przebić się do szybu końcowego położonego na wyspie Wolin. Następnie zostanie zdemontowana.

W wydrążonym tunelu niezbędne będzie wykonanie drogi wraz ze wszystkimi elementami potrzebnymi do jej funkcjonowania. Powstanie jezdnia wraz z położoną poniżej galerią ewakuacyjną. Zejścia z poziomu tunelu do galerii ewakuacyjnej będą wychodziły poza rurę tunelu i będą wykonywane metodą mrożenia gruntu. Bardzo ważne będą również urządzenia wentylacyjne i systemy bezpieczeństwa. Do funkcjonowanie tunelu konieczny jest układ dróg dojazdowych. Po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie budynek, z którego tunel będzie zarządzany. Zgodnie z kontraktem, we II połowie 2022 r. wszystkie roboty powinny zostać zakończone i kierowcy powinni zacząć korzystać z tunelu łączącego Świnoujście z resztą Polski.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ mom/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 23.06.2020, 21:28
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ