Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Konieczna zmiana stawek podatku od nieruchomości to m.in. efekt polityki władz centralnych, znacznie ograniczających dochody samorządów – w tym Częstochowy. Na przykład – z tytułu udziału w PIT do kasy miasta trafia na tę chwilę 23 mln zł mniej niż zakładano w tegorocznym budżecie. Zdecydowanie niewystarczająca rządowa subwencja oświatowa sprawia, że jeszcze w tym roku na wydatki, które powinna pokrywać, Częstochowa dołoży 100 mln z własnych zasobów (cztery lata temu była to niecała połowa tej kwoty).
Poza tym - miasto zabiega o to, aby strona rządowa zwróciła mu środki, które zmuszone było wydać z własnej kieszeni na zadania zlecone przez administrację rządową – bo nie szły za nimi pieniądze na ich realizację. Spór sądowy Częstochowy z władzami centralnymi dotyczy 67 mln zł należnych środków, które powinny trafić do kasy miasta.
A oto, w jaki sposób będą kształtować się podatki i opłaty lokalne w przyszłym roku:
Podatek od gruntów wykorzystywanych na działalność gospodarczą – niezależnie od tego, jak są zakwalifikowane w ewidencji gruntów i budynków – wyniesie 99 groszy za m2 (w tym roku jest to 95 groszy).
Za grunty pozostałe, w tym grunty, na których organizacje pożytku publicznego prowadzą odpłatną działalność statutowa, będzie się płacić 52 grosze za m2 (w tym roku – 50 groszy).
Jeśli chodzi o budynki mieszkalne, w 2021 r. stawka wyniesie 85 groszy za m2 (teraz – 81 groszy). Z kolei 24 zł 84 grosze zapłacimy za m2 w budynkach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a także w budynkach mieszkalnych (lub ich częściach), w których taka działalność jest prowadzona (obecnie ta kwota wynosi 23 zł 90 groszy).
Podwyższona będzie też – z 8,05 zł do 8,37 zł za m2 – stawka za budynki pozostałe.
W 2021 roku nie zmieni się natomiast wysokość podatku od środków transportowych. Utrzymanie go na tegorocznym poziomie wpisuje się w działania samorządu wspierające rozwój przedsiębiorczości, tworzące warunki sprzyjające podejmowaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej w sektorze transportu.
I tak dla samochodu dwuosiowego ciężarowego o całkowitej masie od 29 ton z zawieszeniem pneumatycznym lub równoważnym, stawka podatku pozostanie na poziomie 1161 zł. Dla trzyosiowego ciągnika z naczepą lub przyczepą, o masie zespołu pojazdów od 36 do 40 ton z zawieszeniem pneumatycznym lub równoważnym, podatek nadal będzie wynosił 1568 zł.
Za pojazdy ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu od 3,5 do 12 t oraz za autobusy posiadające certyfikat czystości spalin Euro 5 i Euro 6 lub o napędzie hybrydowym, elektrycznym lub zasilane gazem ziemnym właściciele zapłacą podatek z 50 procentową ulgą.
Rada Miasta zwaloryzowała także o wskaźnik inflacji stawki opłaty targowej, które w Częstochowie nie były zmieniane od kilku lat.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 03.11.2020, 08:08 |
Źródło informacji | Częstochowa |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Prof. Jacek Sierak z SGH: miasta nie wiedzą, jakich usług zdrowotnych będą potrzebować w przyszłości
Władze miast powiatowych mają ograniczoną wiedzę, jeśli chodzi o to, jakie usługo zdrowotne będą u nich realizowane w przyszłości - wskazuje prof. Jacek Sierak, kierownik Katedry Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego Szkoły Głównej Handlowej. „Są to inwestycje bezpośrednio miejskie, jak i innych podmiotów. W ostatnich latach duże miasta funkcjonowały w warunkach bardzo dużej niepewności finansowej. Trudno jest też zidentyfikować prawdziwą liczbę mieszkańców tych miast” - mówi ekspert.- 22.11.2024, 15:32
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Projekt Baltica 2 przechodzi z fazy przygotowania inwestycji do realizacji PAP
„Trwają przygotowania lądowej części projektu. Rok 2027 to etap instalacji morskich turbin wiatrowych i oddanie całego przedsięwzięcia do eksploatacji. A późnej kilkadziesiąt lat efektywnej produkcji zielonej energii dla polskich odbiorców” – mówił Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, podczas konferencji Offshore Wind Poland 2024. Baltica 2 jest wspólnym projektem PGE i Ørsted.- 22.11.2024, 14:04
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Kraj kontrastów. Kazachstan stawia na rozwój turystyki i zaprasza do odwiedzin
Od kosmopolitycznej stolicy Astany przez spokojny region Ałmaty z malowniczymi górami, rwącymi rzekami i krystalicznie czystymi jeziorami po mistyczne pustynie Mangystau oraz starożytne miasta Jedwabnego Szlaku - Kazachstan ma wiele do zaoferowania. I doskonale zdaje sobie z tego sprawę.- 22.11.2024, 13:16
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Ambasada Kazachstanu