Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MR informuje:
W projekcie tzw. antykryzysowej tarczy branżowej przewidujemy m.in. zwolnienie ze składek i postojowe dla przedsiębiorców handlujących na targowiskach. Proponujemy również zawieszenie na rok opłaty targowej, która stanowi obecnie poważne obciążenie dla przedsiębiorców – zapowiedział wicepremier, minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin w środę podczas XIII edycji Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
XIII edycja Forum Rynku Spożywczego i Handlu, z udziałem przedstawicieli branży spożywczej, ze względu na zagrożenie epidemiczne, odbyła się w formie wideokonferencji.
Szef MRPiT zapowiedział, że rząd będzie wspierał drobny handel na bazarach i targowiskach podczas drugiej fali pandemii koronawirusa.
– Staramy się, aby ograniczenia epidemiczne były możliwie jak najmniej dotkliwe dla przedsiębiorców, jednocześnie oferujemy firmom rządowe wsparcie. W szczególny sposób chcielibyśmy ulżyć przedstawicielom drobnego handlu, prowadzonego na bazarach i targowiskach – powiedział minister rozwoju, pracy i technologii. Zapewnił też o stałym kontakcie i dialogu z branżami oraz wsłuchiwaniu się w ich potrzeby oraz realizowaniu – w miarę możliwości państwa – ich postulatów.
Wicepremier Gowin podkreślił, że przed branżą spożywczą i handlem stoją nowe wyzwania. Jednym z nich jest odchodzenie od handlu stacjonarnego na rzecz zakupów internetowych.
– Od wybuchu pandemii 63 proc. konsumentów kupuje artykuły spożywcze online. Dlatego też zapraszam do skorzystania z rządowego projektu „Przenieś swoją firmę do Internetu. Zarabiaj na e-handlu”, skierowanego do mikro, małych i średnich przedsiębiorców, którzy mają sklepy stacjonarne. Partnerami są najwięksi polscy operatorzy sprzedaży online – powiedział wicepremier Gowin.
Podkreślił, że – w związku ze zmianami charakteru sprzedaży – firmy powinny inwestować w cyfrowy rozwój i technologiczną modernizację, aby zachować konkurencyjność, dostosować się do nowych warunków oraz zapewnić najwyższe standardy bezpieczeństwa sanitarnego.
- Doskonale rozumiem, że ta niezbędna zmiana technologiczna musi znaleźć wsparcie ze strony rządu, nie pomijając przy tym małych i średnich przedsiębiorstw. Nasze ministerstwo, wraz z resortem finansów, pracuje nad optymalnymi rozwiązaniami. Po sukcesie ulgi na B+R, która uwolniła apetyt polskich firm na innowacje, planujemy wprowadzenie ulgi na robotyzację – zapowiedział szef MRPiT.
Sektor spożywczy – jeden z głównych filarów gospodarki
Polski sektor spożywczy jest jednym z najważniejszych i najmocniejszych filarów naszej gospodarki. Jego atutami są produkty wysokiej jakości, konkurencyjne koszty produkcji i pracy, wykwalifikowana kadra oraz wieloletnia tradycja.
Polska to także jeden z największych producentów żywności w Europie. Udział rodzimych producentów w unijnym sektorze spożywczym wynosi aż 9 proc. Sektor ten zatrudnia niemal 400 tys. osób.
Eksport produktów spożywczych na plusie
W 2019 r. polski eksport produktów spożywczych po raz pierwszy przekroczył barierę 30 miliardów euro. Pomimo pandemii koronawirusa branża spożywcza odnotowuje bardzo dobre wyniki – w pierwszych 8 miesiącach bieżącego roku jej eksport wyniósł 21,9 miliardów euro, co jest wzrostem o 6 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Polscy eksporterzy mogą liczyć na wsparcie Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju, Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu oraz Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych. Otrzymują oni także pomoc dla działań promocyjnych za granicą z programu „Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe – Marka Polskiej Gospodarki – Brand” oraz na organizację narodowych stoisk informacyjno-promocyjnych podczas wydarzeń branżowych
Indywidualni przedsiębiorcy mogą otrzymać szerokie wsparcie na promocję ich wyrobów na rynkach zagranicznych z projektu „Go to Brand”. Jest to dofinansowanie udziału w targach, wystawach, misjach gospodarczych lub konferencjach zagranicznych oraz na pokrycie kosztów uzyskania certyfikatów wyrobów eksportowych. Istnieje także możliwość uzyskania sfinansowania kosztów konsultanta doradzającego jak wypromować firmę za granicą.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ mst/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 04.11.2020, 18:06 |
Źródło informacji | MR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |