Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MFiPR informuje:
Zarząd Portu Gdynia ogłosił przetarg na wybór partnera prywatnego, który zajmie się budową Portu Zewnętrznego. To największa inwestycja w Polsce, która powstanie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Jednocześnie jest ona największym tego typu projektem rządowym. „To duży sukces. Spodziewamy się zainteresowania międzynarodowych inwestorów branżowych i finansowych” – mówi Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu do spraw partnerstwa publiczno-prywatnego.
U wejścia do obecnego portu w Gdyni powstanie nowy głębokowodny terminal kontenerowy. Wartość inwestycji wyniesie około 3,5 miliarda złotych. Będzie to największy do tej pory projekt rządowy realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Ważny projekt
– To bardzo ważny projekt dla rynku PPP. Realizacja tej inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego pokazuje, że dziś, w czasach nie najłatwiejszych dla gospodarki, skutecznie korzystamy z różnych źródeł finansowania inwestycji publicznych. Mimo pandemii nie zwalniamy prac, a postępowanie na wybór partnera prywatnego zostało ogłoszone zgodnie z zapowiadanym terminem – zaznaczył wiceminister Waldemar Buda.
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej jako centralna jednostka do spraw partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce jest zaangażowana w przygotowania tego projektu do realizacji w formule PPP. Rozbudowa Portu Gdynia to jedna z inwestycji wynikających ze zobowiązań przyjętych w „Polityce rządu w zakresie rozwoju rynku PPP”.
Port otwarty na przyszłość
Inwestycja ma być portem głębokowodnym mającym możliwość obsługiwania największych statków o długości nawet 430 metrów. Port, wyposażony w intermodalny terminal kolejowy, będzie służył do przeładunku kontenerów. Aby ułatwić dostęp do Portu Zewnętrznego, zostanie wybudowanych 130 kilometrów linii kolejowych. Znajdzie się w nim również miejsce do składowania komponentów morskich farm wiatrowych. Pojemność terminala według wstępnych założeń może wynieść nawet 2,5 miliona TEU(twenty-foot equivalent unit), czyli jednostek służących do określania pojemności portów.
– To inwestycja, dzięki której powstaną nowe miejsca pracy. W samym porcie będzie ich 700, a w otoczeniu branżowym ponad 4 tysiące. Jak wykazały analizy, z realizacji projektu skorzystają nie tylko miasto i region – Gdynia, metropolia trójmiejska i województwo pomorskie – lecz także Skarb Państwa. Inwestycja jest korzystna w wielu obszarach – podkreślił wiceminister Buda.
Kalendarium w skrócie
15 listopada 2019 roku zarząd Portu Morskiego Gdynia podpisał umowę na doradztwo z konsorcjum trzech firm – EY, Databout oraz Domański Zakrzewski Palinka. Ich zadaniem jest wsparcie zarządu w procesie prowadzącym do zawarcia i realizacji umowy z partnerem prywatnym. Prace doradców są współfinansowane ze środków resortu funduszy i polityki regionalnej, a zespół ekspertów MFiPR bierze udział w pracach doradców wspólnie z zespołem Portu Gdynia.
Na mocy ogłoszonego 5 listopada przetargu w 2023 roku zostanie wybrany partner prywatny, z którym Port Gdynia podpisze umowę PPP. Zgodnie z planem roboty budowlane rozpoczną się w 2025 roku i wraz z etapem wyposażenia terminala potrwają do 2028 roku, w którym jest planowane zakończenie inwestycji.
Do wykorzystania nagranie wideo i audio:
https://wetransfer.com/downloads/66f05cbe8d04a11c9bfcbb9ff886c42b20201106150908/2dd7cdbe4a6862b8635544d941bf204320201106150955/f72254
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ jml/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 06.11.2020, 17:07 |
Źródło informacji | MFiPR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |