Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Zmiany w sposobie edukacji - kluczem do powstrzymania epidemii fake newsów?

13.11.2020, 15:32aktualizacja: 13.11.2020, 16:25

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/Kadr z filmu
PAP/Kadr z filmu
Eksperci są zgodni, że konieczna jest kompleksowa zmiana w podejściu do systemu edukacji, aby skuteczniej walczyć z plagą fake newsów. Dyskusja odbyła się przy okazji ogłoszenia nowego partnera dla projektu FakeHunter realizowanego wspólnie przez Polską Agencję Prasową i GovTech.

Jak powiedział Józef Orzeł, przewodniczący Rady ds. Cyfryzacji, fake news jest pewnego rodzaju bronią, a dezinformacja towarzyszyła ludzkości już od momentu, kiedy powstał język komunikacyjny. Porównując czasy sprzed internetu z obecnymi, Orzeł zwrócił uwagę na demokratyzację strefy informacji - przedtem robiła to wyłącznie szeroko rozumiana władza.

O wpływie fałszywych informacji na prowadzenie biznesu opowiedział Jean-Marc Harion, prezes zarządu Play. Jak podkreślał, sektor telekomunikacji, w szczególności sieć 5G, stał się w ostatnim czasie jednym z najczęstszych tematów fake newsów. Pandemia dodatkowo zdynamizowała ten proces.

Zdaniem Hariona w ostatnich miesiącach, ze względu na koronawirusa, wzrosło znaczenie technologii komunikacyjnych. Ta zależność przyspieszyła wzrost ilości fałszywych informacji sugerujących powiązanie COVID-19 i 5G. Prezes zarządu Play wspomniał, w tym kontekście, o przypadkach podpalenia anten przekaźnikowych w kilku krajach.

„Atakując maszty telekomunikacyjne, ludzie tak naprawdę powodują zagrożenie dla swoich najbliższych, którzy mogą akurat potrzebować pilnej pomocy medycznej, a jedynym sposobem kontaktu ze światem jest dla nich sieć komórkowa. To pewnego rodzaju paradoks” - stwierdził Jean-Marc Harion.

Play, jako pierwszy operator komórkowy w Polsce, zdecydował się na partnerstwo w projekcie FakeHunter rozwijanym wspólnie przez PAP i GovTech. Szerzej o samej inicjatywie oraz walce z fake newsami opowiedziała Justyna Orłowska, pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech.

Podkreśliła dostępność kodu źródłowego projektu, który został umieszczony w domenie publicznej, dzięki czemu z platformy mogą skorzystać inne organizacje, także za granicą. Według Orłowskiej nie można czerpać wiadomości z dowolnych źródeł i przekazywać ich dalej, a oznaką wysokiej kultury w sieci powinno być weryfikowanie informacji.

W opinii pełnomocnika Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech najtrudniejszą do weryfikacji formą fałszywych treści jest obecnie tzw. deepfake (zbitka wyrazowa od ang.: deep learning, głębokie uczenie, oraz fake, fałszywy), zarówno w formie tekstowej, jak i wideo. Wykorzystuje bowiem zaawansowane technologie (w tym sztuczną inteligencję) do imitowania wiarygodnego źródła informacji.

Dr Leszek Mellibruda, psycholog społeczny i biznesu wskazał na podstawowe przyczyny powstania fałszywych informacji. Są one związane z tendencją do manipulowania innymi w relacjach międzyludzkich, a ich absorbowanie przez ludzką psychikę opiera się o różne odruchy systemu poznawczego.

„Wśród podstawowych odruchów wyróżniamy obecność tzw. bańki informacyjnej. Ludzie wybierają treści zgodne z ich przekonaniami. Musimy zatem myśleć o edukacji, która nie jest wyłącznie zorientowana na przekaz informacji, ale na głębsze rozumienie różnego rodzaju zjawisk i funkcjonowania ludzkiej psychiki” - zauważył dr Mellibruda.

Józef Orzeł zaznaczył, że obecnej pladze fake newsów może sprzyjać fakt, że świat staje się coraz bardziej skomplikowany, a część ludzi przestaje go rozumieć. Sprzeciw wobec wersji racjonalnej jest bowiem efektem buntu w sferze emocjonalnej. Do tego maleje zaufanie do władzy oraz przekazów medialnych.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 13.11.2020, 15:32
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ