Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MFiPR informuje:
Po torach w Polsce jeżdżą coraz nowocześniejsze składy kolejowe i tramwajowe. Modernizacja taboru jest możliwa dzięki przemyślanemu inwestowaniu środków krajowych i europejskich. Z okazji Dnia Kolejarza i Tramwajarza, który przypada 25 listopada, prezentujemy podsumowanie tego, co w ostatnich latach udało się zrobić w transporcie publicznym.
– Bezpieczny, ekologiczny, coraz bardziej komfortowy to pierwsze skojarzenia z transportem szynowym, który od lat zmienia się na plus. Jest to możliwe między innymi dzięki inwestowaniu pieniędzy krajowych oraz z Funduszy Europejskich. Dziś jeździmy po zmodernizowanych liniach kolejowych i tramwajowych, w nowoczesnych, dostępnych, szybszych pociągach i tramwajach, które coraz lepiej spełniają oczekiwania pasażerów. Wiemy, że inwestycja w transport publiczny to dobra inwestycja – mówi Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
Kolej na kolej
34 – tyle nowych pociągów jeździ już po polskich torach dzięki projektom, na które środki unijne przeznaczyło Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Inwestycje były realizowane również za pomocą pieniędzy krajowych. W planach jest zakup kolejnych 108. Do tej pory zmodernizowano też 238 składów z planowanych 368. Nowe pojazdy zostały kupione między innymi przez PKP Intercity, Koleje Mazowieckie, PKP SKM w Trójmieście, Koleje Dolnośląskie, a także zarządy województw podkarpackiego, wielkopolskiego i małopolskiego. Całkowita wartość tych projektów to prawie 5,4 miliarda złotych, z czego dofinansowanie unijne w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko wynosi blisko 1,9 miliarda złotych. Pozostałe środki to wkład krajowy.
Co te zmiany oznaczają dla podróżnych i pracowników kolei? Nowe pojazdy muszą spełniać wiele norm – są dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, mają limit dopuszczalnej emisji hałasu, zachowują odpowiednie standardy bezpieczeństwa w tunelach. Pociągi są też wyposażone w europejski system sterowania ruchem kolejowym.
Po mieście tramwajem
340 – tyle nowych tramwajów zasili tabor w polskich miastach. Z części nowoczesnego taboru już korzystają mieszkańcy Wrocławia, Poznania i Gorzowa Wielkopolskiego. Dla stolicy Dolnego Śląska kupiono 56 nowych wieloczłonowych tramwajów z dodatkowymwyposażeniem obsługowym. O 60 jedno- i dwukierunkowych tramwajów wzbogacił się Poznań. Natomiast w Gorzowie Wielkopolskim po raz pierwszy na tory wyjechało 14 tramwajów niskopodłogowych.
Wartość tych trzech projektów to 884,5 miliona złotych, z czego dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko wynosi niemal 345 milionów złotych. Inwestycja mogła również liczyć na wsparcie z pieniędzy krajowych.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ aop/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 25.11.2020, 15:35 |
Źródło informacji | MFiPR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |