Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Publikacja dotyczy w głównej mierze przypadków, w których, zdaniem Rzecznika MŚP, dochodziło do naruszeń i nieprawidłowości w zakresie nakładania na przedsiębiorców kar pieniężnych na podstawie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi. Raport ma na celu zainicjowanie dyskusji przedsiębiorców z administracją publiczną w zakresie filozofii nakładania kar pieniężnych na przedsiębiorców (nie tylko w zakresie SENT).
SENT, czyli System Elektronicznego Nadzoru Transportu, który funkcjonuje w Polsce już ponad trzy lata, okazał się bardzo skutecznym narzędziem walki z wyłudzeniami podatkowymi. Dzięki objęciu transportu tzw. towarów wrażliwych (czyli towarów, które najczęściej są przedmiotem wyłudzeń podatkowych i obrotu w szarej strefie, takich jak np. paliwo, alkohol czy susz tytoniowy) monitoringiem udało się skutecznie wyeliminować lub bardzo ograniczyć niekorzystną dla budżetu Państwa przestępczość podatkową.
Biorąc pod uwagę, iż kary pieniężne przewidziane w ustawie, ze względu m.in. na swoją wysokość mają charakter prewencyjny, mikro, mali i średni przedsiębiorcy są często karani wysokimi karami, choć popełnione przez nich naruszenia nie powodowały zagrożenia uszczupleniami podatkowymi, a wynikały przeważnie z ludzkich pomyłek. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców podejmuje interwencje we wszystkich sprawach dotyczących SENT, w których dochodzi do naruszenia praw przedsiębiorców i zasad przewidzianych w Konstytucji Biznesu. Najczęściej naruszaną w tym względzie, w opinii Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, jest zasada proporcjonalności oraz zasada prowadzenia postępowania w sposób budzący zaufanie przedsiębiorców do władzy publicznej, przewidziane w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców.
„Pragniemy rozpocząć ogólną dyskusję, zaczynając od przykładów mających swe źródło w ustawie SENT, na temat takiego modelu stosowania kar pieniężnych przez organy administracji wobec przedsiębiorców, który będzie uwzględniać słuszne interesy mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców, a także pogłębi zaufanie tych przedsiębiorców do władzy publicznej. (…) Mam nadzieję, że przykłady te będą asumptem do rozpoczęcia konstruktywnej dyskusji środowiska przedsiębiorców z przedstawicielami administracji publicznej na temat racjonalnego nakładania kar pieniężnych na przedsiębiorców sektora MŚP” – wskazał we wstępie do Raportu Adam Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Cały raport dostępny pod linkiem: https://bit.ly/3qGAilw
Źródło informacji: Biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 09.12.2020, 13:30 |
Źródło informacji | Biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
EKG 2025: wzmocnienie cyberbezpieczeństwa polską racją stanu PAP
Zmiany geopolityczne, takie jak wojna w Ukrainie, galopujący postęp technologiczny oparty m.in. na rozwoju sztucznej inteligencji, zależności łańcuchów dostaw - to czynniki, które mają znaczący wpływ na cyberbezpieczeństwo. Jak w obecnych warunkach zapewnić bezpieczeństwo cyfrowe państwa zastanawiali się uczestnicy panelu, który odbył się podczas 17. Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.- 25.04.2025, 09:35
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
W wiosennej kampanii OTOMOTO prezentuje motoryzacyjne historie i skuteczność platformy
W wiosennej kampanii OTOMOTO stawia na połączenie siły autentycznych historii z prezentacją zalet nowoczesnej platformy motoryzacyjnej. Nawiązując do kultowej serii „Prawdziwe Historie”, marka wykorzystuje fragmenty najciekawszych opowieści właścicieli aut - od klasycznych modeli po samochody ciężarowe. Jednocześnie OTOMOTO przypomina, że to właśnie na tej platformie - największej w Polsce bazie ogłoszeń motoryzacyjnych - każdy może znaleźć auto dopasowane do swoich potrzeb: nowe lub używane.- 25.04.2025, 09:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: OTOMOTO
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ