Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- 59% Polaków kupi świąteczne prezenty przez internet.
- 85% święta spędzi we własnym domu.
- 38% na prezenty wyda tyle samo, co w ubiegłym roku.
- 22% Polaków zamierza wydać na prezenty ponad 400 złotych.
- 42% chciałoby otrzymać prezent w postaci podróży lub wycieczki.
Na święta zostajemy w domu
Przywykliśmy do tego, że podczas świąt odwiedzamy rodziny i wspólnie celebrujemy, jednak jak wykazały badania aż 85% Polaków w tym roku zamierza spędzić je we własnych domach, 25% u rodziny, a tylko 3% u przyjaciół (zeszłoroczne badania wskazywały, że 60% z nas spędzi Boże Narodzenie w domu). Przy czym 44% respondentów twierdzi, że nie zamierza zmieniać sposobu spędzania świąt.
Przenosimy się do online’u
Święta to również gorączka zakupów i często odkładanie wielu spraw na ostatnią chwilę. Galerie handlowe wypełniają się klientami, jednak przez ostatnich kilka miesięcy bardzo szybko przekonaliśmy się do kupowania przez internet. Branża e-commerce już od dawna bardzo szybko rosła, ale ostatnio nabrała dodatkowego rozpędu i online kupujemy już niemalże wszystko, w tym oczywiście prezenty.
Każdego roku mamy podobny dylemat - co i gdzie kupić na prezent pod choinkę. Na pytanie, gdzie kupimy prezenty, badania pokazały, że galerie handlowe odwiedzi w tym celu 37%, inne sklepy 47%. Natomiast, najwięcej osób, bo aż 59% deklaruje, że prezenty kupi przez internet.
Pandemia i szczególnie jej druga, jesienna fala odbiła się poważnie na finansach wielu Polaków. W obawie o kondycję budżetów domowych ostrożniej wydajemy pieniądze, bo trudno jest przewidzieć, co się jeszcze wydarzy w nadchodzących miesiącach. Można by zatem założyć, że w związku z tym tegoroczne upominki przybiorą raczej symboliczną postać, ale z drugiej strony często słyszymy wśród znajomych i bliskich, że raz w roku nie możemy oszczędzać, szczególnie na prezentach. Sami ankietowani w 46% odpowiedzieli, że zmniejszą wydatki na prezenty świąteczne, natomiast aż 38% nie planuje tu żadnych zmian.
Ile w tym roku wydamy na prezenty?
Ile zatem zamierzamy przeznaczyć na to pieniędzy? 9% pytanych na prezenty planuje przeznaczyć do 50 złotych, od 50 do 100 złotych 12%, 23% respondentów pomiędzy 100 a 200 zł, 20% do 300 złotych, 13% wyda pomiędzy 300 a 400 zł. Kwoty powyżej 400 złotych na prezenty zdecyduje się przeznaczyć aż 22%. Podsumowując, okazuje się, że ponad 2/3 badanych zadeklarowało wydatki na świąteczne prezenty od 50 do 400 zł.
Deklarowane wydatki wskazują na ostrożne podejście do zakupu prezentów. Należy jednak pamiętać, że gorączka świątecznych zakupów, potrafi zniweczyć nasze plany i w trakcie przeglądania oferty sklepu w internecie czy spaceru po galerii handlowej niejednokrotnie zapominamy o naszych postanowieniach i kupujemy pod wpływem impulsu. W tym wypadku tłumaczy nas, że to jedyny taki moment w roku, w którym wzajemne obdarowywanie się jest tak naturalne i oczekiwane.
Jakie prezenty kupujemy najchętniej?
O ile dawanie prezentów to niemal pewnik wśród Polaków, to gorzej jest z ich wyborem. Na ogół jesteśmy zestresowani, co tym razem kupimy swoim najbliższym. Są jednak takie prezenty, które należą do klasyków, dlatego nie dziwi, że aż 52% wybiera kosmetyki, a 42% badanych ubrania i dodatki. Być może ze względu na obecną sytuację i częstsze spędzanie czasu w domu 44% zamierza kupić prezenty do wykorzystania w domu.
Vouchery zakupowe w modzie
Coraz popularniejsze stają się też karty podarunkowe, które razem z voucherami na przeżycia stanowią ponad 20% planowanych prezentów. Większość dużych sklepów ma karty podarunkowe w swojej ofercie, a ich popularność wynika z oczywistej kwestii pragmatyczności takiego rozwiązania. Ci, którzy decydują się na wręczenie karty podarunkowej, ściągają z siebie pewną odpowiedzialność, a z drugiej strony obdarowany sam dokonuje najlepszego wyboru zgodnie ze swoimi upodobaniami.
„Wyjątkowy Prezent ma w ofercie szereg rozwiązań, które wybór pozostawiają obdarowanemu, są to karty podarunkowe, ale też Pakiety Przeżyć, w których zestawionych jest wiele prezentów w formie przeżyć, a osoba obdarowana wybiera jedno z nich. Firma jest na polskim rynku już od 13 lat. Jesteśmy prekursorami sprzedaży prezentów w postaci voucherów na przeżycia i każdego roku obserwujemy coraz większe nimi zainteresowanie. Ludzie potrzebują wrażeń, które można zapamiętać na całe życie, a prezenty materialne tak emocjonalnej trwałości najczęściej nie mają. W naszej ofercie mamy ponad 3500 różnorodnych przeżyć i możemy w tym aspekcie zaspokoić praktycznie każde potrzeby i oczekiwania. Wśród nich mamy również autorskie projekty, które cieszą się największą popularnością, jak choćby Kolacja w Ciemności realizowana w ośmiu miastach Polski, z której skorzystało już ponad 100 tysięcy osób. Nasza oferta rozbudowuje się dynamicznie, ale mamy prezenty, które cieszą się powodzeniem cały czas - jak np. prezenty kulinarne, oferta wyjazdów, czy przejażdżki superautami” - mówi Jakub Matuszewski dyrektor zarządzający Wyjątkowy Prezent.
Nietrafiony prezent i prezent marzeń?
Nie zawsze znamy marzenia bliskich, których obdarowujemy, a wśród nietrafionych prezentów badani wymienili wiele przykładów - od skarpet, dwóch par takich samych rękawiczek, parowaru, „getry po raz setny” przez depilator aż po laptop, który zdecydowanie do tanich prezentów nie należy.
W takiej sytuacji niezawodnym prezentem wydaje się być wybór wycieczki, którą 44% badanych wskazało jako wymarzony podarunek. Jest to jednocześnie najdroższa opcja, na której zakup nie wszyscy mogą sobie pozwolić. Warto jednak pamiętać, że nawet krótki weekendowy wyjazd za miasto może być takim niezapomnianym prezentem.
Vouchery na przeżycia Wyjątkowego Prezentu oprócz gwarancji doskonałej zabawy są niezwykle praktyczne. Można je wysłać bliskiej osobie mailem jako eVoucher w pliku pdf do samodzielnego wydrukowania, ale również kurierem, Pocztą Polską lub dostarczyć do paczkomatu. Tegoroczne ograniczenia kontaktów nie będą zatem stanowiły problemu w przekazaniu podarunku. Istotne jest też to, że taki prezent ma ważność aż 3 lata i w tym czasie zawsze można wymienić go na inny.
„Jesteśmy specjalistami od prezentów i wiemy, że najlepszy to taki, który jest podarowany od serca i z myślą o bliskiej osobie. Nieistotna jest jego cena - ważne jest to, że pamiętamy i chcemy sprawić radość drugiej osobie” - dodaje Jakub Matuszewski.
O badaniu
Badanie zrealizowano na zlecenie Wyjątkowy Prezent metodą CAWI w dniach 27.11 - 02.12.2020 na reprezentatywnej próbie Polaków, w wieku 18-70 lat. N=1014. Struktura reprezentatywna dla populacji według płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejsca zamieszkania. Badanie zrealizowane przez Grupę 4P (4P research mix).
Źródło informacji: Wyjątkowy Prezent
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 18.12.2020, 10:50 |
Źródło informacji | Wyjątkowy Prezent |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ