Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MFiPR informuje:
W Polsce osób z niepełnosprawnościami może być nawet 7 mln. To osoby zarówno z niepełnosprawnością ruchową, jak i intelektualną. Ta druga grupa często spotyka się z silnymi uprzedzeniami i stygmatyzacją. Muszą również mierzyć się z licznymi barierami. By pomóc osobom z niepełnosprawnością intelektualną, z problemami zdrowia psychicznego i w spektrum autyzmu Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wydało poradnik. Publikacja ma pomóc w dostosowaniu instytucji i usług publicznych do potrzeb wszystkich osób.
- Coraz częściej standardem w urzędach są już podjazdy dla wózków inwalidzkich, czy oznaczenia w języku Braille’a. To cieszy. Nie możemy jednak zapominać, że niepełnosprawność ruchowa nie jest jedyną, z którą na co dzień mierzy się wiele osób. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną, w spektrum autyzmu oraz z problemami zdrowia psychicznego również napotykają wiele przeszkód w codziennym życiu. Stąd pomysł, by wydać poradnik dla pracowników instytucji publicznych, w którym zawarte są informację, jak komunikować się z osobami z tego typu niepełnosprawnościami – podkreśla wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Osoby z niepełnosprawnościami intelektualną, w spektrum autyzmu oraz z problemami zdrowia psychicznego to bardzo różnorodna grupa. Każda ma swoją specyfikę i odrębności. Dlatego wspieranie tych osób w kontakcie z instytucjami wymaga wiedzy, ale także otwartości, czujności i empatii.
W odpowiedzi na potrzeby zarówno osób z niepełnosprawnością intelektualną, jak i pracowników instytucji publicznych, powstał poradnik resortu funduszy i polityki regionalnej. Pokazuje na jakie problemy napotykają osoby z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu i problemami zdrowia psychicznego.
W przystępny sposób pokazujemy między innymi, jak lepiej zorganizować przestrzeń publiczną, jakie informacje umieścić na stronie internetowej, czy jak komunikować się z osobami z tego typu niepełnosprawnościami.
Główne rekomendacje w tworzeniu dostępnych instytucji publicznych to:· szkolenie personelu z zakresu potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, · przeznaczenie dłuższego czasu na obsługę klienta ze szczególnymi potrzebami, · zamieszczenie na stronie internetowej zakładki Dostępność, przygotowanej w tekście łatwym do czytania i zrozumienia, · czytelne oznaczenia ważnych miejsc w budynku, w tym dróg ewakuacyjnych i miejsc schronienia, · opracowanie formularzy lub materiałów w tekście łatwym do czytania i zrozumienia, · wyznaczenie tzw. cichych dni lub cichych godzin w obsłudze klientów, · umiejętność podejmowania prób komunikacji alternatywnej, np. LetMeTalk, wersja demo Mówik, · organizacja miejsca wyciszenia, wyodrębnionego pomieszczenia.
Wiele rozwiązań dostępnościowych nie wymagają dodatkowych nakładów finansowych, wystarczy dobra wola i zaangażowanie personelu.
Po szczegółowe informacje i inspiracje, jak tworzyć dostępną rzeczywistość zapraszamy na portal Dostępność Plus https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-europejskie-bez-barier/dostepnosc-plus/
Dostosowanie instytucji/usług publicznych do potrzeb osób z problemami zdrowia psychicznego https://www.youtube.com/watch?v=_VlgVPJQpPM
Dostosowanie instytucji/usług publicznych do potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną https://www.youtube.com/watch?v=mReKqGSk3SE
Dostosowanie instytucji/usług publicznych do potrzeb osób w spektrum autyzmu https://www.youtube.com/watch?v=xpvnmP0aT-E
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ lgs/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 21.12.2020, 15:12 |
Źródło informacji | MFiPR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |