Newsletter

„Próbujemy sobie jakoś radzić”. Rękodzielnicy i wytwórcy lokalnych produktów walczą o przetrwanie w czasie pandemii

31.12.2020, 12:15aktualizacja: 31.12.2020, 12:22

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP - kadr z filmu
Fot. PAP - kadr z filmu
Koronawirus sparaliżował funkcjonowanie wielu branż gospodarki. Widoczny spadek liczby odwiedzających rejony turystyczne odbił się również na sytuacji finansowej osób na co dzień zajmujących się: rękodziełem, tworzeniem wyrobów artystycznych oraz produktów lokalnych. Ich losem zainteresowali się przedstawiciele Kasy Stefczyka.

Ograniczenie działalności obiektów turystycznych i kulturalnych, spowodowane pandemią koronawirusa, często wymusza poszukiwanie alternatywnych sposobów zarobkowania. Problem ten dotyczy m.in. osób zajmujących się rękodziełem, tworzeniem wyrobów artystycznych oraz spożywczych produktów lokalnych, np. miodów czy serów.

„Koronawirus ograniczył obecność turystów w naszym regionie. Osobiście znam przypadek rodziny prowadzącej sklep z pamiątkami ludowymi, która po wprowadzeniu obostrzeń musiała zmienić profil działalności. Obecnie handlują produktami spożywczymi” - tłumaczył Janusz Tomala, kierownik oddziału Stefczyk Finanse w Żywcu.

Jak zapewniał Tomala, instytucja pozostaje w stałym kontakcie z mieszkańcami powiatu żywieckiego i zapewnia im niezbędne wsparcie w trudnych momentach. Angażuje się również w działalność lokalnych społeczności i stara się nagłośnić problemy wynikające z ograniczonych możliwości prowadzenia biznesu w dobie pandemii.

W sąsiednim powiecie cieszyńskim mieści się Koniaków, miasto słynące z ręcznie robionych szydełkiem koronek. Według szacunków Lucyny Ligockiej-Kohut, prezes Fundacji Koronki Koniakowskie w samym Koniakowie mieszka około 700 koronczarek.

„Próbujemy sobie jakoś radzić. Jest to bardzo trudny czas. Musieliśmy nasze Muzeum Koronki Koniakowskiej zamknąć i turyści nie mogli nas odwiedzać. Mamy nadzieję, że ten trudny czas będzie się powoli kończył, a my nauczymy się w nim funkcjonować jakoś inaczej i bezpieczniej” - stwierdziła Ligocka-Kohut.

O funkcjonowaniu instytucji kulturalnej i zrzeszonych wokół niej społeczności artystycznych opowiedział Andrzej Maciejowski, dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Milówce. Ze względu na okoliczności część wydarzeń kulturalnych zdecydowano się przenieść do strefy wirtualnej. Mimo pandemii wiele wydarzeń udało się zorganizować online.

„To cudowne, że właśnie Kasy Stefczyka włączają się na co dzień w naszą organizację spotkań, imprez, warsztatów, które bardzo mocno pielęgnujemy. Chcemy pamiętać o tym, co było dawniej. Jest dla nas bardzo ważne, żeby wiedzieć, kim się jest, gdzie się żyje i co się najbardziej kocha” - tłumaczył Maciejowski.

Dla Janusza Tomali, kierownika oddziału Stefczyk Finanse w Żywcu, aspekt współpracy z lokalnymi stowarzyszeniami oraz wspierania lokalnych wydarzeń wydaje się kluczowy. Jak sam wspominał, stały kontakt z klientami pozwala ocenić sytuację rodzinnych biznesów w dobie pandemii.

„Współpracujemy również z gminnymi ośrodkami kultury w powiecie żywieckim. Bierzemy udział w tych imprezach, które są mniejsze, lokalne, mają jakąś tradycję, angażują, wspierają i promują nasz region. Liczymy, że to ostatecznie przyczyni się do poprawy ich sytuacji finansowej” - zapewniał Tomala.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 31.12.2020, 12:15
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ