Newsletter

Autobusy miejskie napędzają sprzedaż gazu CNG – wzrost o ponad 30 proc.

01.02.2021, 16:26aktualizacja: 01.02.2021, 16:52

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

O 31 proc. wzrosła w 2020 roku sprzedaż gazu ziemnego CNG na stacjach zarządzanych przez PGNiG Obrót Detaliczny. Jak wynika z komunikatu spółki, jest to zasługa głównie transportu publicznego: w samym ubiegłym roku polskie miasta zakupiły 165 autobusów napędzanych CNG, a ich łączna liczba wynosi obecnie blisko 800 w skali całego kraju.

Według prezesa PGNiG SA Pawła Majewskiego, zastosowanie gazu w transporcie publicznym oznacza dla miast zarówno poprawę jakości powietrza, jak i obniżenie kosztów użytkowania floty.

„Wykorzystanie gazu umożliwia szybką redukcję szkodliwych emisji” – podkreśla Majewski.

„Ekologiczne i konkurencyjne w cenie paliwo CNG to aktualnie najbardziej optymalna oferta dla transportu miejskiego w Polsce, zwłaszcza gdy przewoźnicy obserwują spadek dochodów, głównie w związku z pandemią” – dodaje Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny.

W 2020 roku prawe co drugi sprzedawany w Polsce autobus na paliwo alternatywne był napędzany gazem CNG. W ostatnich latach na wykorzystanie gazu ziemnego w transporcie publicznym postawiły m.in. Warszawa, Rzeszów, Tarnów, Tychy czy Bielsko-Biała – przypomina PGNiG Odbiór Detaliczny w komunikacie.

Spółka rozwija również sprzedaż gazu ziemnego w postaci skroplonej (LNG). M.in. pod koniec 2020 roku uruchomiono stację regazyfikacji przy zakładzie LG Electronics w Biskupicach Podgórnych koło Wrocławia. PGNiG Obrót Detaliczny na mocy umowy z LG przez pięć lat dostarczy do tej instalacji blisko 19 tys. ton gazu ziemnego. 

„Umowa z LG to największy w historii Polski kontrakt na dostawy LNG dla przemysłu. Między innymi dzięki temu w 2020 r. zwiększyliśmy sprzedaż skroplonego gazu ziemnego o 18 proc.” – mówi Marcin Szczudło, wiceprezes PGNiG Odbiór Detaliczny  odpowiedzialny za obszar CNG/LNG.

Spółka wskazuje, że popularność LNG rośnie nie tylko w przemyśle, ale również w transporcie ciężkim, ponieważ coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na wykorzystanie ciężarówek gazowych ze względu m.in. na atrakcyjną cenę paliwa. 

„Obserwujemy wzmożone zainteresowanie paliwem LNG w segmencie dalekobieżnego transportu kołowego. A skroplony gaz ziemny gwarantuje też konkretne korzyści ekologiczne” – podkreśla Szczudło. 

Firma rozwija też od 2019 r. komercyjną ofertę bunkrowania LNG statków. W ub.r. spółka została dopuszczona do prowadzenia operacji bunkrowania (czyli dostarczania paliwa do zbiorników jednostek pływających) w portach podległych Urzędowi Morskiemu w Szczecinie. 

To oznacza, że do portów w Gdańsku i Gdyni dołączyły trzy kolejne nowe porty – w Szczecinie, Świnoujściu oraz Policach. Dotychczas spółka zrealizowała bunkrowania dla 12 różnych statków, co plasuje ją na pozycji jednego z najbardziej doświadczonych podmiotów w tej części Europy. 

Źródło informacji: PAP MediaRoom
 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 01.02.2021, 16:26
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ