Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Opublikowany przez Eurostat tzw. wskaźnik cyrkularności Polski wynosi tylko 9,8% i jest niższy niż unijna średnia. Tymczasem gospodarka obiegu zamkniętego to obecnie ogólnoświatowy trend. Niezbędne jest zatem zintensyfikowanie procesu zmiany modelu gospodarki liniowej na cyrkularny. Zgłoszenia w konkursie są przykładem, że na polskim rynku pojawia się coraz więcej cyrkularnych rozwiązań.
„Rekordowa liczba nadesłanych zgłoszeń pokazała, że coraz więcej firm działających w wielu różnych obszarach dąży do tego, aby znaleźć procesy, które pomogą dostosować działalność do gospodarki o obiegu zamkniętym. Cieszy fakt, że cyrkularne inicjatywy są nie tylko domeną korporacji. Liderzy cyrkularnych praktyk to również mniejsze przedsiębiorstwa i startupy. Dodatkowo, obserwujemy coraz większe zainteresowanie tematyką GOZ wśród studentów. W końcu to nowe pokolenie już niedługo będzie budowało naszą przyszłość” – mówi Piotr Bruździak, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, Stena Recycling.
Liderzy GOZ 2020
Pierwsze miejsce w kategorii „Wdrożone praktyki z obszaru GOZ” otrzymały ex-aequo trzy firmy: Carrefour Polska Sp. z o.o. i Swapp! Sp. z o.o. za wspólne uruchomienie refillomatów kosmetyków, które zmniejszają wykorzystania jednorazowych opakowań plastikowych oraz startup Creative Publishing Katarzyna Drewniany za projekt „Circular Scrap” - platformę specjalizująca się we włączaniu w ponowny obieg poprodukcyjnych odpadów tekstylnych. Wyróżnienia otrzymali: BASF Polska Sp. z o.o. za stworzenie biodegradowalnego tworzywa Ecovio® oraz Żywiec Zdrój S.A. za wykonanie zobowiązania polegającego na zebraniu i poddaniu recyklingowi takiej ilości plastiku, jaką firma wprowadziła na rynek.
Jako najlepsze rozwiązanie w kategorii „Wdrożone działania promujące GOZ” jury uznało inicjatywę „Naprawiaj, nie wyrzucaj” realizowaną przez platformę North.pl, która stawia na wielokrotne użytkowanie i wymianę uszkodzonych części w sprzętach AGD i RTV. Wyróżnienia w tej kategorii otrzymały również: Jeronimo Martins Polska S.A. oraz Amazon Fulfillment Poland. Sieć Biedronka została doceniona za umieszczanie kolorowych piktogramów segregacji na opakowaniach produktów marek własnych. W tym przypadku jury dostrzegło szeroką skalę dotarcia do konsumentów i realną możliwość poprawy segregacji odpadów. Z kolei Amazon Fulfillment Poland otrzymał wyróżnienie za realizowanie oddolnych działań i inicjatyw z zakresu zrównoważonego rozwoju oraz przenoszenie ich na skalę całego przedsiębiorstwa.
Spośród „Propozycji wdrożeń GOZ” zgłoszonych przez studentów, nagrodę główną otrzymał Łukasza Ziemba (Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach) za projekt „Łach”, który angażuje osadzonych w produkcję pokrowców na telefony, laptopy czy tablety z resztek materiałów powstających podczas produkcji odzieży roboczej. Wyróżnienie otrzymali Piotr Długosz i Jacek Organiściak (Politechnika Łódzka) za projekt „Wielorazowe opakowanie kurierskie”, którego celem jest minimalizacja produkcji odpadów przez wprowadzenie opakowania kurierskiego wielokrotnego użytku, wykonanego z „zielonych” polimerów.
Nagrodą dla zwycięskich przedsiębiorstw jest możliwość wybrania usługi oferowanej przez Stena Recycling, takiej jak e-learning „Od odpadów do zasobów” lub audyt środowiskowy. Laureat kategorii studenckiej otrzyma laptop oraz 10000 zł na realizację zgłoszonego pomysłu.
Partnerami IV edycji konkursu są: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Akademia Leona Koźmińskiego, Polska Izba Gospodarki Odpadami, Organizacja Odzysku Opakowań Rekopol, Skandynawsko-Polska Izba Gospodarcza oraz Kampania 17. Celów.
Źródło informacji: Stena Recycling
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 08.04.2021, 11:30 |
Źródło informacji | Stena Recycling |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Zielona rewolucja napędzana technologią i wsparciem instytucji finansowych. Jak rynek raportowania ESG zmienił się w ciągu ostatniego roku?
Rozmowa z Jarkiem Rotem, Chief Sustainability Officer w BNP Paribas Bank Polska S.A. oraz Mateuszem Masiakiem, prezesem zarządu Envirly.- 28.01.2025, 12:08
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Envirly
-
Accenture w Polsce: Warsaw Cyber Fusion Center już działa PAP
- 28.01.2025, 10:09
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ