Pobierz materiał i Publikuj za darmo

– Lubelski Rower Miejski to ważny element infrastruktury miejskiej, z której chętnie korzystają mieszkańcy. W 2014 roku podczas inauguracji systemu założyliśmy, że będzie on stałym elementem publicznego transportu w Lublinie, stąd decyzja o zapewnieniu ciągłości jego funkcjonowania w przestrzeni miasta. W tym sezonie przede wszystkim podnieśliśmy standard systemu, w celu zwiększenia jego konkurencyjności wśród środków transportu zaliczanych do mikromobilności i utrzymania popularności, jaką cieszył się system w latach ubiegłych. Nadchodzące dwa sezony systemu będą pomostem pomiędzy odejściem od klasycznej wypożyczalni rowerów do całorocznego systemu bezstacyjnego, opartego na GPS i rowerach z komputerem pokładowym. Podejście użytkowników wyznaczy kierunki dalszego działania i sposobu funkcjonowania roweru miejskiego w Lublinie – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.
Przede wszystkim zmieni się zakres obsługi systemu. Z formuły dzierżawy przejdzie on na kompleksową obsługę, serwis i magazynowanie roweru. W jak największym stopniu wykorzystane będą te elementy z dotychczasowego systemu, które mogą być dalej bezpiecznie użytkowane przez rowerzystów. Nie planuje się zatem zakupu nowych rowerów. Infrastruktura nowego systemu będzie się składała z 700 rowerów z czego 12 to rowery dziecięce oraz z 127 stacji (82 standardowych na terenie Lublina, 5 standardowych na terenie Świdnika, 2 dziecięcych w Lublinie, 38 pasywnych na terenie Lublina). Flota Lubelskiego Roweru Miejskiego zostanie gruntownie przebudowana. Wszystkie rowery będą siedmiobiegowe, a ich osprzęt dobrany w oparciu o gruntowny przegląd. Ponadto, system będzie częściowo całoroczny. W okresie zimowym, czyli od 1 listopada do końca marca, nastąpi ograniczenie floty poprzez pozostawienie w ruchu 210 rowerów 26".
Największą jednak nowością będzie przejście systemu do tzw. IV generacji – wszystkie rowery będą wyposażone w nadajnik GPS. Rowery 26" już nie będą musiały posiadać elektrozamków, a ich pozostawienie będzie możliwe również w tzw. stacjach pasywnych. Będzie to kolejnych 38 stacji, które będą oznaczone logiem systemu i w zależności od lokalizacji uzupełnione stojakami lub poziomym wytyczeniem kontur miejsca wypożyczenia/zwrotu. Lubelski Rower Miejski przejdzie niemal całkowicie na obsługę mobilną. Terminal, choć pozostanie w 20 lokalizacjach, nie będzie już konieczny do rozpoczęcia jazdy rowerem 26" i zakończenia wypożyczenia, wystarczy aplikacja.
Nowy system będzie nastawiony przede wszystkim na stałych użytkowników i z myślą o nich przygotowana została specjalna oferta – abonamenty. W zależności od taryfy dostępnych będzie od 25 do 175 godzin jazdy, naliczanych w trybie minutowym, wliczonych w cenę pakietu. Pozostali użytkownicy nie będą mogli skorzystać z opcji darmowego czasu wypożyczenia ani naliczania minutowego.
W toku postępowania przetargowego, w wyniku zadanych pytań i konieczności zmiany specyfikacji, zrezygnowano między innymi z integracji konta użytkownika z Lubelską Kartą Miejską, usunięto „tryb parking” oraz ujednolicono taryfikator. Z kolei wymóg wyposażenia wszystkich (poza rowerami dziecięcymi) rowerów w piasty 7-biegowe został wydłużony do 3 miesięcy od momentu uruchomienia systemu.
Zgodnie z umową, operator ma 6 tygodni na przygotowanie systemu i jego uruchomienie. Termin ten jest liczony od daty podpisania umowy. Umowa została podpisana na okres dwóch lat, a jej wartość to ponad 7,5 mln zł.
Lubelski Rower Miejski zainaugurowano we wrześniu 2014 roku. Od 2016 roku działa w systemie aglomeracyjnym, wówczas do systemu dołączyła Gmina Świdnik i powiat świdnicki. Na koniec sezonu 2020 w systemie Lubelskiego Roweru Miejskiego było ponad 119 tys. użytkowników. Od początku działania systemu rowery były wypożyczane 3,5 mln razy. W minionym sezonie użytkownicy mogli korzystać z 911 rowerów, w tym 20 rowerów dziecięcych i 5 tandemów, na 93 samoobsługowych stacjach zlokalizowanych w Lublinie i Świdniku.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 17.05.2021, 00:16 |
Źródło informacji | Lublin |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Statuetki Kryształowych Piór przyznane. Dziennikarze zdrowotni docenieni po raz 19.
Tegoroczna edycja konkursu dla dziennikarzy Kryształowe Pióra została rozstrzygnięta. Jury wyłoniło pięcioro zwycięzców, których materiały zostały uhonorowane statuetkami. Dodatkowo przyznano 21 wyróżnień za wyjątkowe zaangażowanie i poziom merytoryczny prac. W 2025 roku do konkursu napłynęło aż 315 materiałów w czterech kategoriach tematycznych. Wśród nich znalazły się artykuły prasowe i internetowe, audycje radiowe, a także materiały telewizyjne i podcasty.- 03.06.2025, 15:32
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Servier Polska
-
Image
Rusza Poznań Pride 2025. Marsz Równości z rekordowym wsparciem finansowym od miasta
W Poznaniu rozpoczął się festiwal Poznań Pride 2025, którego zwieńczeniem będzie Marsz Równości. W mieście odbędzie się kilkadziesiąt wydarzeń o tematyce LGBT+. Jak podkreślają organizatorzy, skala wsparcia ze strony Urzędu Miasta jest rekordowa.- 03.06.2025, 08:30
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Stowarzyszenie Grupa Stonewall
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ