Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MKiŚ ws. funkcjonowania rynku paliwowego (komunikat)

10.08.2021, 12:47aktualizacja: 10.08.2021, 12:48

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Klimatu i Środowiska informuje:

Biorąc pod uwagę brak w dyrektywie 2018/2001 w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (dalej „dyrektywa 2018/2001”) przepisów przejściowych, dotyczących utrzymania bądź uchylenia decyzji Komisji Europejskiej uznających dobrowolne systemy certyfikacji w oparciu o art. 18 ust. 4 dyrektywy 2009/28/WE w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniająca i w następstwie uchylająca dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE (dalej „dyrektywa 2009/28/WE”), oraz z uwagi na fakt, że proces zatwierdzania dobrowolnych systemów certyfikacji na podstawie dyrektywy 2018/2001 nie został jeszcze zakończony przez Komisję Europejską, w celu zapewnienia płynności funkcjonowania rynku paliwowego oraz niezakłóconych dostaw biomasy, biokomponentów i paliw ciekłych zawierających biokomponenty z zagranicy:

1. Należy wskazać, iż zgodnie z art. 28o ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r.) o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1355, dalej „ustawa o biopaliwach”) Organ rejestrowy wydaje decyzje o zakazie wykonywania przez administratora systemu certyfikacji działalności gospodarczej, o której mowa w art. 28k ust. 1 w przypadku gdy administrator systemu certyfikacji:

- nie usunął naruszeń wymaganych do wykonania działalności gospodarczej, o której mowa w art. 28l ust. 1 w wyznaczonym przez organ terminie;

- złożył oświadczenia, o których mowa w art. 28l ust. 4 lub 5 pkt 1 lub 2, niezgodne ze stanem faktycznym;

- przestał spełniać warunek, o którym mowa w art. 28l ust. 2.

Natomiast zgodnie z art. 28oa. Organ rejestrowy wykreśla administratora systemu certyfikacji z rejestru administratorów systemu certyfikacji na jego wniosek, a także po uzyskaniu informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu przedsiębiorcy.

W obecnym stanie prawnym podmioty wpisane do rejestru administratorów systemów certyfikacji, prowadzonego przez organ rejestrowy mogą zostać wykreślone z rejestru jedynie w przypadku, gdy spełniona zostanie jedna z ww. przesłanek. Biorąc pod uwagę powyższe oraz z uwagi na wspomniany brak w dyrektywie 2018/2002/WE przepisów uchylających decyzje KE wydanych w oparciu o dyrektywę 2009/28/WE, jak również brak decyzji KE uchylających lub zastępujących ww. decyzje, o ile zostaną zachowane ww. przepisy ustawy o biopaliwach, nie ma przesłanek do wykreślenia z rejestru podmiotów obecnie w nim wpisanych.

2. Dla zapewnienia niezakłóconych dostaw biomasy, biokomponentów i paliw ciekłych zawierających biokomponenty z zagranicy, należy wskazać, że zgodnie z przepisami rozdziału 4b ustawy o biopaliwach, określone w tym rozdziale zasady, w tym m.in. konieczność uzyskania wpisu do rejestru administratorów systemu certyfikacji prowadzonego przez organ rejestrowy, dotyczą prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie udzielania zgody na korzystanie z uznanego systemu certyfikacji oraz wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wydawania certyfikatów, prowadzonej na terenie Polski.

Natomiast zgodnie z art. 28c ust. 2 ustawy o biopaliwach, za dokumenty potwierdzające spełnienie przez biomasę lub biokomponenty kryteriów zrównoważonego rozwoju i umożliwiające zaliczenia tych biokomponentów na poczet realizacji obowiązków określonych w art. 23 ust. 1 oraz art. 23b ust. 1, są dokumenty wymienione w art. 28c ust. 1, wystawione w innym niż Polska państwie członkowskim UE, EFTA lub w kraju trzecim, pod warunkiem, że zostały wystawione w ramach uznanego systemu certyfikacji. W związku z powyższym, w opinii Ministerstwa, posiadanie przez administratora uznanego systemu certyfikacji wpisu do rejestru KOWR nie jest warunkiem koniecznym do wykorzystania dokumentów potwierdzających, że wskazana w tych dokumentach ilość biomasy lub biokomponentów spełnia kryteria zrównoważonego rozwoju, powstałych w innym niż Polska państwie członkowskim UE.

Jednocześnie działając w interesie rynku paliwowego i konsumentów paliw w Polsce Minister Klimatu i Środowiska w uzgodnieniu z Prezesem URE przyjmuje, iż w przypadku systemów certyfikacji, których ważność upłynie przed wydaniem przez KE nowych decyzji, istnieje potrzeba uzyskania certyfikatu w systemie posiadającym ważną decyzję KE. Podjęcie przez podmioty działań w ww. zakresie będzie więc uwzględnione w ramach rozliczenia realizacji NCW przez podmioty zobowiązane.

Dodatkowo podkreślenia wymaga fakt, że w przypadku pojawienia się chwilowych zakłóceń na rynku paliwowym, Minister Klimatu i Środowiska dysponuje narzędziem w postaci systemu zapasów interwencyjnych, które mogą zostać użyte w celu zapewnienia stabilnych dostaw paliw na rynek.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ mick/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 10.08.2021, 12:47
Źródło informacji MKiŚ
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ