Pobierz materiał i Publikuj za darmo
„Podczas najbliższej edycji obejrzeć będzie można spektakle w reżyserii Luka Percevala, Krzysztofa Warlikowskiego, Krystyny Jandy, Wiktora Rubina, Michała Zadary, Pawła Łysaka, Wojtka Ziemilskiego i Michała Siegoczyńskiego. Tematem tej edycji Festiwalu jest >>Artysta w kryzysie<<. Temu tematowi będzie poświęcony panel dyskusyjny” – mówi Ewa Pilawska, twórczyni festiwalu i jego dyrektor artystyczna.
„Gdyby nie pandemia, festiwal odbyłby się na początku roku i tradycyjnie otwierałby korowód polskich festiwali teatralnych – mówi Ewa Pilawska. - Program nadchodzącej edycji jest dostosowany do wysokości dotacji z Urzędu Miasta Łodzi, która została zmniejszona o 45% z powodu sytuacji finansowej miasta związanej z pandemią. Wychodzimy naprzeciw tej sytuacji, otrzymaliśmy też zapewnienie, że zmniejszenie dotyczy tylko tegorocznej edycji” - zaznacza.
XXVII Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych współfinansowany jest przez Urząd Miasta Łodzi i dofinansowany z budżetu państwa - ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Program Festiwalu: https://powszechny.pl/pl/festiwal
Ewa Pilawska - „wstępniak”
Artysta w kryzysie
Czy jesteśmy świadkami kryzysu w sztuce?
A może nadużywamy słowa „kryzys”?
Czy pandemia to nowy kryzys? To kryzys czy ogólna zmiana w podejściu do sztuki, która dzięki pandemii dokonała się w przyśpieszonym tempie?
To kryzys artystów czy realiów, w których artysta funkcjonuje?
A może mamy do czynienia z kryzysem instytucji?
Może kryzys dotyczy także odbiorców sztuki? Czy przestało nam się chcieć? Czy wciąż stać nas na wyzwania, czyli konfrontację z dziełami sztuki? Czy potrzeba kontaktu ze sztuką jest wciąż autentyczna?
Jak pandemia uderzyła w twórców? Czym kryzys wywołany przez pandemię różni się od dotychczasowych? Czy jest groźniejszy? Czy jesteśmy wobec niego bardziej bezsilni?
Domeną artysty jest niezależność i wolność, a w teatrze partnerem artysty jest widz. Jaką refleksję o teatrze obudziły zamknięte widownie, gdy artyści i widzowie musieli przenieść się do internetu? Czy artysta jest wolny i niezależny także wtedy, gdy nie ma odbiorcy? Czy współczesny artysta w ogóle może być całkowicie wolny i niezależny? Jaki wpływ na niego ma widz? Na ile jest od niego uzależniony?
Czy sztuka jest jedną z gałęzi gospodarki, a artysta po prostu generuje PKB? Jeśli tak, to czy w czasie pandemii artyści otrzymali realną pomoc porównywalną z innymi? Czy nagłe zatrzymanie przez pandemię znalazło odzwierciedlenie w formie wsparcia i rozwiązaniach prawnych? Czy nieuchronność kategorii ekonomicznych - uwypuklona przez pandemię - zrewiduje sens uprawiania sztuki i współfinansowania jej? Czy w czasie pandemii artyści byli osamotnieni? Na kim spoczywała odpowiedzialność za twórców?
Czy nie mamy do czynienia z paradoksem polegającym na tym, że sztuka pozwala nam przetrwać najtrudniejsze momenty, a jednocześnie jest „wartością dodaną”, z której jako pierwszej dobrowolnie rezygnujemy, jeśli zachodzi taka konieczność? Jaka jest relacja między społeczeństwem a twórcą? Jaka jest relacja między odbiorcą a twórcą? Czy sztuka jest przedmiotem naszej wspólnej odpowiedzialności?
Czy dopiero pandemia pokazała nam, jak bardzo potrzebujemy artystów i sztuki?
A może pandemia uświadomiła nam, że artyści i sztuka niewiele nas obchodzą?
Źródło informacji: Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 16.09.2021, 09:16 |
Źródło informacji | Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Long Tale Games wznawia „Life is Feudal: MMO” na Steam z okazji Kampanii na rzecz Przywrócenia Równowagi
- 19.04.2024, 14:41
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
Image
Chińsko-amerykańskie pozarządowe aktywności kulturalne z okazji 82. rocznicy Wielkiego Ratunku związane z Rajdem Doolittle'a zorganizowanym w Quzhou
Chińsko-amerykańskie pozarządowe aktywności wymiany kulturalnej, upamiętniające 82. rocznicę Wielkiego Ratunku z Rajdu Doolittle'a pod hasłem „Niech przyjaźń kuta w krwi i ogniu przekazywana będzie z pokolenia na pokolenie”, odbyły się w Hali Pamięci Rajdu Doolittle'a przy ulicy Shuiting nr 9, w dzielnicy Kecheng, w mieście Quzhou, prowincji Zhejiang, w dniach od 17 do 19 kwietnia.- 19.04.2024, 10:24
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: City of Quzhou
-
Image
Czy design, technologia i sztuka się przenikają? HONOR dowodzi, że te światy są magicznie połączone
W trakcie polskiej premiery smartfonów HONOR z serii Magic 2024, która odbyła się 4 kwietnia w Muzeum Historii Polski w Warszawie, miał miejsce specjalny panel poświęcony technologii, designowi oraz sztuce. W dyskusji udział wzięły autorytety z polskich i zagranicznych uczelni - dr hab. Aleksandra Przegalińska, dr Tomek Rygalik oraz dr hab. Maryna Tomaszewska, którzy wspólnie próbowali znaleźć odpowiedź na pytanie - czy technologia przenika się z designem i sztuką?- 18.04.2024, 15:16
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: HONOR