Pobierz materiał i Publikuj za darmo
      „Podczas najbliższej edycji obejrzeć będzie można spektakle w reżyserii Luka Percevala, Krzysztofa Warlikowskiego, Krystyny Jandy, Wiktora Rubina, Michała Zadary, Pawła Łysaka, Wojtka Ziemilskiego i Michała Siegoczyńskiego. Tematem tej edycji Festiwalu jest >>Artysta w kryzysie<<. Temu tematowi będzie poświęcony panel dyskusyjny” – mówi Ewa Pilawska, twórczyni festiwalu i jego dyrektor artystyczna.
„Gdyby nie pandemia, festiwal odbyłby się na początku roku i tradycyjnie otwierałby korowód polskich festiwali teatralnych – mówi Ewa Pilawska. - Program nadchodzącej edycji jest dostosowany do wysokości dotacji z Urzędu Miasta Łodzi, która została zmniejszona o 45% z powodu sytuacji finansowej miasta związanej z pandemią. Wychodzimy naprzeciw tej sytuacji, otrzymaliśmy też zapewnienie, że zmniejszenie dotyczy tylko tegorocznej edycji” - zaznacza.
XXVII Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych współfinansowany jest przez Urząd Miasta Łodzi i dofinansowany z budżetu państwa - ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Program Festiwalu: https://powszechny.pl/pl/festiwal
Ewa Pilawska - „wstępniak”
Artysta w kryzysie
Czy jesteśmy świadkami kryzysu w sztuce?
A może nadużywamy słowa „kryzys”?
Czy pandemia to nowy kryzys? To kryzys czy ogólna zmiana w podejściu do sztuki, która dzięki pandemii dokonała się w przyśpieszonym tempie?
To kryzys artystów czy realiów, w których artysta funkcjonuje?
A może mamy do czynienia z kryzysem instytucji?
Może kryzys dotyczy także odbiorców sztuki? Czy przestało nam się chcieć? Czy wciąż stać nas na wyzwania, czyli konfrontację z dziełami sztuki? Czy potrzeba kontaktu ze sztuką jest wciąż autentyczna?
Jak pandemia uderzyła w twórców? Czym kryzys wywołany przez pandemię różni się od dotychczasowych? Czy jest groźniejszy? Czy jesteśmy wobec niego bardziej bezsilni?
Domeną artysty jest niezależność i wolność, a w teatrze partnerem artysty jest widz. Jaką refleksję o teatrze obudziły zamknięte widownie, gdy artyści i widzowie musieli przenieść się do internetu? Czy artysta jest wolny i niezależny także wtedy, gdy nie ma odbiorcy? Czy współczesny artysta w ogóle może być całkowicie wolny i niezależny? Jaki wpływ na niego ma widz? Na ile jest od niego uzależniony?
Czy sztuka jest jedną z gałęzi gospodarki, a artysta po prostu generuje PKB? Jeśli tak, to czy w czasie pandemii artyści otrzymali realną pomoc porównywalną z innymi? Czy nagłe zatrzymanie przez pandemię znalazło odzwierciedlenie w formie wsparcia i rozwiązaniach prawnych? Czy nieuchronność kategorii ekonomicznych - uwypuklona przez pandemię - zrewiduje sens uprawiania sztuki i współfinansowania jej? Czy w czasie pandemii artyści byli osamotnieni? Na kim spoczywała odpowiedzialność za twórców?
Czy nie mamy do czynienia z paradoksem polegającym na tym, że sztuka pozwala nam przetrwać najtrudniejsze momenty, a jednocześnie jest „wartością dodaną”, z której jako pierwszej dobrowolnie rezygnujemy, jeśli zachodzi taka konieczność? Jaka jest relacja między społeczeństwem a twórcą? Jaka jest relacja między odbiorcą a twórcą? Czy sztuka jest przedmiotem naszej wspólnej odpowiedzialności?
Czy dopiero pandemia pokazała nam, jak bardzo potrzebujemy artystów i sztuki?
A może pandemia uświadomiła nam, że artyści i sztuka niewiele nas obchodzą?
Źródło informacji: Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 16.09.2021, 09:16 | 
| Źródło informacji | Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych | 
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. | 
Pozostałe z kategorii
- 
Image
  Pisarze i naukowcy z 16 państw wygłosili referaty na I Międzynarodowej Konferencji Aforystycznej - MAGNUM IN PARVO, która odbyła się na Uniwersytecie Wrocławskim
W dniach 24-25 października 2025 r. Wrocław gościł najwybitniejszych w świecie aforystów oraz naukowców specjalizujących się w tej ekskluzywnej formie literatury mądrościowej.- 04.11.2025, 13:05
 - Kategoria: Ludzie i kultura
 - Źródło: Uniwersytet Wrocławski
 
 - 
Image
  Przewodnik po bezpiecznym i funkcjonalnym domu
Krajowa Izba Kominiarzy od lat prowadzi ogólnopolską kampanię edukacyjną „Zaproś kominiarza”, której celem jest zwiększenie świadomości Polaków w zakresie bezpiecznej budowy, modernizacji i użytkowania budynków.- 04.11.2025, 10:00
 - Kategoria: Zdrowie i styl życia
 - Źródło: Krajowa Izba Kominiarzy
 
 - 
Image
  XII Międzynarodowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego
W dniach 3-10 listopada 2025 stolica stanie się muzycznym sercem Polski bijącym dla Patrona Festiwalu - wirtuoza fortepianu, kompozytora, polityka i dyplomaty, jednego z ojców polskiej niepodległości, który obchodziłby 165. urodziny. Festiwal to cykl 8 bezpłatnych koncertów, od klasyki po jazz, oraz plenerowa wystawa „Paderewski wygrał Polskę na fortepianie” na ogrodzeniu Parku Ujazdowskiego. Organizatorzy oddają hołd artyście, który rozsławił Polskę na świecie.- 03.11.2025, 15:24
 - Kategoria: Ludzie i kultura
 - Źródło: Źródło informacji: Fundacja „AVE ARTE”
 
 
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ