Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Jubileuszowa konferencja pt. „20 lat PKP Intercity – z tradycją po nowoczesność” odbyła się w zrewitalizowanej Elektrowni Powiśle w centrum Warszawy.
Jeszcze kilka lat temu największy polski operator kolejowy zmagał się z wieloma trudnościami, rozważano nawet jego prywatyzację. Obecnie, dzięki olbrzymim inwestycjom w nowoczesny tabor i poprawę komfortu pasażerów, nazywany jest „czempionem narodowym” notującym stały wzrost przychodów i liczby klientów.
„Chciałbym podziękować wszystkim, dzięki którym jubileusz 20-lecia istnienia zastaje PKP Intercity w bardzo dobrej kondycji – zarówno władzom spółki, jak i tysiącom jej pracowników. Wasz wysiłek skutkuje tym, że przerwany przez pandemię proces powrotu Polaków na kolej znów ma miejsce” – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
W 2019 roku spółka obsłużyła rekordową liczbę 49 mln pasażerów. Rok później, w wyniku obostrzeń związanych z COVID-19, z usług PKP Intercity skorzystało ok. 27 mln osób. Jak zauważył Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, spółka potrafiła przetrwać ten ciężki okres, czego przykładem było niespotykane w historii zainteresowanie Polaków połączeniami kolejowymi w okresie wakacyjnym.
„Jako zwykły pasażer mogę zaświadczyć, że osoby, które po kilku latach wracają na polską kolej, dostrzegają kolosalną różnicę w jakości i szybkości podróży oraz dostępności do innowacyjnych rozwiązań związanych chociażby z kupnem biletu czy standardem obsługi pasażera. Dobra kondycja PKP Intercity to dobra wiadomość dla całej polskiej gospodarki, gdyż stanowi silny impuls rozwojowy dla szeregu przedsiębiorstw, z którymi współpracuje narodowy przewoźnik” – przekonywał Maciej Małecki.
Do 2030 roku przeznaczonych zostanie 19 mld złotych na inwestycje taborowe i dalsze podnoszenie komfortu podróży, a także na rozszerzanie dostępu do kolei w wyniku uruchamiania większej liczby połączeń. Pozwoli to na sfinansowanie m.in. zakupu 38 składów wagonowych typu push-pull do obsługi połączeń międzyaglomeracyjnych wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi, 16 lokomotyw hybrydowych oraz modernizację blisko 500 wagonów. Planowany jest również stały wzrost liczby połączeń uruchamianych rocznie przez PKP Intercity w kolejnych latach – ze 120 tysięcy pociągów w 2021 roku do ponad 196 tysięcy w 2030 roku, co stanowi wzrost o 64 proc.
„Naszą ambicją jest dotarcie do jak największej liczby Polaków, również tych mieszkających w miejscowościach, które w przeszłości utraciły połączenie kolejowe z resztą kraju. Ostatnio pociągi Intercity ponownie pojawiły się na stacjach w Hajnówce, Patkowie czy Mordach. Dzięki temu nie tylko na stale zwiększamy liczbę pasażerów i poszerzamy naszą ofertę, ale również wypełniamy społeczną misję przewoźnika narodowego” – podkreślał Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.
Nowoczesny tabor, wysoki standard podróży oraz wrażliwość na kwestie związane z ochroną środowiska naturalnego mają skutkować nie tylko umocnieniem pozycji spółki na rynku wewnętrznym, ale też umożliwić ekspansję poza granicami Polski.
„Stale mówi się o tym, że czwarty pakiet kolejowy jest wyzwaniem dla polskich przewoźników. On jest wyzwaniem również dla konkurencji z zagranicy. Potencjał, którym będzie dysponowało PKP Intercity po inwestycjach taborowych pozwoli spółce wykorzystać swoje możliwości w krajach sąsiednich – Czechach, Niemczech czy na Słowacji” – podkreślał Andrzej Adamczyk.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji | 28.09.2021, 16:09 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |