Newsletter

Wiceprezes Alior Banku na Kongresie 590 – jako społeczeństwo dopiero uczymy się oszczędzania

08.10.2021, 08:50aktualizacja: 08.10.2021, 08:58

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/M. Kmieciński (5)
PAP/M. Kmieciński (5)
Burzliwa, najnowsza historia spowodowała, że dopiero od czasów transformacji gospodarczej Polacy mają możliwość budowy nawyku oszczędzania i świadomego inwestowania zgromadzonych środków. Tymczasem po ponad trzech dekadach istnienia wolnego rynku, jedynie kilkanaście procent obywateli posiada odłożone środki pozwalające utrzymać się co najmniej rok. O oszczędnościowych zwyczajach Polaków i głównych aspektach kultury inwestowania rozmawiano podczas debaty eksperckiej z udziałem Macieja Brzozowskiego, wiceprezesa zarządu Alior Banku, która odbyła się w ramach tegorocznej edycji Kongresu 590 w Warszawie.

Panel z udziałem przedstawicieli polskiego sektora bankowego pt. „Inwestować czy oszczędzać? Jak zabezpieczyć przyszłość?” zorganizowany został podczas 6. edycji Kongresu 590. Odbywające się w dniach 5-6 października w warszawskiej hali EXPO XXI wydarzenie stanowi okazję do spotkań i wymiany poglądów między przedsiębiorcami, politykami i naukowcami z całego kontynentu. Honorowy patronat nad Kongresem 590 objął Prezydent RP Andrzej Duda.

Podstawę dyskusji stanowiły badania Assay Index, z których wynika, że aż 44 proc. Polaków nie posiada żadnych odłożonych pieniędzy. Pozostała grupa dysponuje średnio niecałymi 30 tys. zł. oszczędności, zaś tylko 6 proc. z tego grona może pochwalić się środkami w wysokości powyżej 100 tys. zł.

„Pomimo 30 lat funkcjonowania wolnego rynku, jako gospodarka i społeczeństwo wciąż nie zaspokoiliśmy swoich potrzeb i aspiracji konsumpcyjnych, które dzięki nieprzerwanemu wzrostowi przez ostatnie dekady możemy dziś realizować. Polskie wskaźniki ekonomiczne porównywane są obecnie do najsilniejszych gospodarek europejskich i wierzę, że w niedalekiej perspektywie podobnie będzie również w aspekcie kultury oszczędzania” – mówił Maciej Brzozowski, wiceprezes zarządu Alior Bank.

Ekspert przypomniał również o wpływie doświadczeń historycznych na podejście Polaków do oszczędzania, sięgając nie tylko do negatywnych wzorców z PRL, ale także okresu transformacji ustrojowej. W rodzącym się wówczas polskim kapitalizmie, wielu obywateli nie posiadało dostatecznej świadomości w zakresie gospodarowania posiadanymi środkami, tracąc niekiedy dobytek całego życia.

„Trudno ocenić, jak dużo oszczędności posiadają Polacy poza bankami, ale jako społeczeństwo preferujemy bezpieczne i przewidywalne aktywa. Widać to właśnie po rynku nieruchomości, który notuje znaczące wzrosty. Z drugiej strony pokolenie wchodzące obecnie na rynek pracy dorastało już w świecie, w którym podstawowe dobra, jak mieszkanie czy samochód, można użytkować na zasadzie wynajmu. Ta elastyczność wiąże się ze zamianą postrzegania otoczenia ekonomicznego oraz większą tolerancją na ryzyko, dlatego można upatrywać w tym szans na zmianę preferencji Polaków w zakresie tak oszczędzania, jak i lokowania dodatkowych środków w inwestycje” – przekonywał Maciej Brzozowski.

Wiceprezes zarządu Alior Banku przypomniał również, że popularyzacja oszczędzania ma fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa finansowego milionów Polaków w przyszłości. Według prognoz kwota, którą dzisiejsi 30- czy 40-latkowie będą pobierać z ZUS po osiągnięciu wieku emerytalnego, pozwoli na zaspokojenie tylko podstawowych potrzeb. Dlatego indywidualne oszczędzanie lub skorzystanie z coraz szerszej oferty inwestycyjnej polskich banków mogą pozwolić na utrzymanie komfortowego poziomu życia po zakończeniu kariery zawodowej.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 08.10.2021, 08:50
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ