Newsletter

Enterprise Europe Network wspomaga polskie firmy w podbijaniu zagranicznych rynków

13.12.2021, 14:57aktualizacja: 13.12.2021, 15:04

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Celem sieci Enterprise Europe Network (Europejska Sieć Przedsiębiorczości) jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w zdobywaniu rynków zagranicznych. O tym jakiego rodzaju usługi w tym zakresie świadczy Sieć oraz jak z nich skorzystać poświęcono jedno z webinariów z cyklu Idea Rozwoju Twojego Biznesu. Organizatorem wydarzania była Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości we współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Technologii.

Enterprise Europe Network (EEN) to sieć organizacji otoczenia biznesu, utworzona z inicjatywy Komisji Europejskiej i przy wsparciu tej instytucji – w Polsce współfinansowana ze środków Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Sieć istnieje już od 2008 r. i ma ponad 600 ośrodków w Europie (w tym w Polsce) i na całym świecie.

„Działamy na terenie całej Polski za pośrednictwem 30 ośrodków pogrupowanych w konsorcja. Adresy ośrodków znajdują się na stronie een.org.pl oraz na stronie PARP” – powiedział podczas swojego wystąpienia Michał Polański, dyrektor Departamentu Wsparcia Przedsiębiorczości w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Z kolei Łukasz Nikitin, koordynator konsorcjum Polska Centralna i ekspert PARP, zwrócił uwagę, że dzięki działalności EEN do tej pory 65000 tys. polskich firm z sektora MŚP otrzymało wsparcie doradcze, kooperacyjne lub informacyjne. Przy okazji giełd kooperacyjnych organizowanych na różnych targach branżowych polscy przedsiębiorcy odbyli 18 tys. spotkań z kontrahentami zagranicznymi i podpisali 1500 umów współpracy. Natomiast w szkoleniach, warsztatach i seminariach organizowanych przez Sieć wzięło udział 50 tys. uczestników.

„Ośrodki EEN nie są zupełnie nowymi instytucjami. To pewna współpraca pomiędzy dobrze działającymi - i często o wielowiekowej tradycji - instytucjami, które wspierają przedsiębiorców. Mogą to być izby przemysłowo-handlowe, organizacje otoczenia biznesu, lokalne agencje rozwoju przedsiębiorczości i inne tego typu podmioty, które pomagają nie tylko firmom działającym w ich krajach, ale również innym firmom z Unii Europejskiej” – wyjaśniał Michał Polański.

Zwrócił również uwagę, że pomysł tak się spodobał na świecie, że również poza Unią powstają ośrodki EEN. Np. w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, czy na Tajwanie. Instytucje otoczenia biznesu z tych krajów pomagają polskim firmom w znalezieniu lokalnych partnerów oraz udzielają informacji nt. możliwości skorzystania z lokalnych źródeł finansowania.

„Celem Enterprise Europe Network w Polsce jest zwiększenie obecności polskich firm zagranicą. Pomagamy wchodzić na rynki międzynarodowe przedsiębiorcom, którzy się do nas w tej sprawie zgłaszają. Mogą to być firmy, które nigdy do tej pory nie prowadziły działalności eksportowej i nawet nie wiedzą, jak do tego podejść, ale też takie, które mają już doświadczenia w jednym, dwóch trzech krajach, gdzie sprzedają swoje towary, natomiast chcą rozszerzyć swoja działalność na inne rynki albo stworzyć nowy produkt i zaoferować go na rynkach międzynarodowych” – wyjaśnił Michał Polański i dodał, że polskie ośrodki EEN wspierają również zagraniczne przedsiębiorstwa, które poszukują odbiorców na terenie Polski oraz firm, z którymi chciałyby nawiązać współpracę, np. zlecić produkcję lub prowadzić wspólnie projekty badawczo-rozwojowe.

Ważnym aspektem działania Sieci jest pomoc polskim firmom w poszukiwaniu zagranicznych kontrahentów.

„Często problemem przedsiębiorców jest to, że chcieliby sprzedawać na dany rynek, ale nie mają odbiorców, partnerów, dystrybutorów i nie wiedzą, jak taki produkt dostosować do potrzeb danego rynku. I my w tym pomagamy – w poszukiwaniu partnerów biznesowych, w ocenie tych partnerów i w nawiązywaniu kontaktów biznesowych” – zwracał uwagę dyrektor Polański.

„Robimy to na różne sposoby, m.in. operujemy bazą kontaktów gospodarczych – to zweryfikowane oferty, z którymi specjalnie zgłaszają się przedsiębiorcy z krajów, w których działa Sieć. Organizujemy również spotkania branżowe dla przedsiębiorców podczas dużych targów – w kraju, zagranicą albo online. Wszystkie są z góry przygotowane – przedsiębiorcy wiedzą z kim i dlaczego będą się spotykać. Staramy się też pomagać, by kontakt nawiązany podczas takiego spotkania doprowadził ostatecznie do nawiązania współpracy gospodarczej” – podkreślił.

Innym istotnym elementem wsparcia Enterprise Europe Network jest działalność edukacyjna, której celem jest przygotowanie przedsiębiorców do wychodzenia na rynki międzynarodowe. Prowadzone są szkolenia, seminaria, webinaria, opracowywane materiały informacyjno-szkoleniowe, które są dostępne na stronach internetowych.

„Staramy się, aby przedsiębiorcy byli na bieżąco ze wszystkimi zmianami dotyczącymi przepisów, regulacji prawnych, kwestii finansowych, które dotyczą sytuacji na dynamicznie zmieniających się rynkach” – zapewnił dyrektor Polański.

W ośrodkach Sieci prowadzone jest doradztwo, a porady ekspertów dotyczą m.in. kwestii prawnych. Przedsiębiorcy mogą się dowiedzieć, jakie wymagania trzeba spełnić, aby dany towar mógł zostać wysłany do danego kraju i tam wejść do obrotu, w jaki sposób sfinansować swój rozwój, jak uzyskać pomoc na to, żeby przygotować produkt do produkcji i go sprzedać oraz jak sfinansować transakcję eksportową. 

Same ośrodki Enterprise Europe Network zwykle nie udzielają pomocy finansowej, aczkolwiek często działają w takich instytucjach, które tym się również zajmują. Są jednak w stanie wskazać podmiot, który takiej pomocy udziela i pomóc w przygotowaniu wniosku.

„Robimy wszystko, by nasza działalność przynosiła konkretne efekty – aby firma znalazła zagranicznych kontrahentów, zwiększyła obroty, uzyskała zewnętrzne finansowanie, zdobyła nowe kompetencje, wyjaśniła wątpliwości prawne” – podkreślił Michał Polański.  

Enterprise Europe Network organizuje też wiele badań na zlecenie Komisji Europejskiej dotyczących opinii przedsiębiorców. Opinie są zbierane, opracowywane i przekazywane do Komisji. Później są wykorzystywane w procesie legislacyjnym.

„W przyszłości Enterprise Europe Network będzie jeszcze bardziej centralnym punktem obsługi firmy. W 2022 roku nawiążemy ściślejszą współpracę z europejskimi ośrodkami innowacji cyfrowych, z Europejska Radą ds. innowacji oraz z klastrami. Jeszcze bardziej otworzymy naszą ofertę na startupy, a odpowiadając na nowe wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem i cyfryzacją, ośrodki Enterprise Europe Network ustanowią doradców ds. zrównoważonego rozwoju” – zapowiedział Łukasz Nikitin.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Image
PARP

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 13.12.2021, 14:57
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii