Newsletter

Enterprise Europe Network wspomaga polskie firmy w podbijaniu zagranicznych rynków

13.12.2021, 14:57aktualizacja: 13.12.2021, 15:04

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Celem sieci Enterprise Europe Network (Europejska Sieć Przedsiębiorczości) jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w zdobywaniu rynków zagranicznych. O tym jakiego rodzaju usługi w tym zakresie świadczy Sieć oraz jak z nich skorzystać poświęcono jedno z webinariów z cyklu Idea Rozwoju Twojego Biznesu. Organizatorem wydarzania była Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości we współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Technologii.

Enterprise Europe Network (EEN) to sieć organizacji otoczenia biznesu, utworzona z inicjatywy Komisji Europejskiej i przy wsparciu tej instytucji – w Polsce współfinansowana ze środków Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Sieć istnieje już od 2008 r. i ma ponad 600 ośrodków w Europie (w tym w Polsce) i na całym świecie.

„Działamy na terenie całej Polski za pośrednictwem 30 ośrodków pogrupowanych w konsorcja. Adresy ośrodków znajdują się na stronie een.org.pl oraz na stronie PARP” – powiedział podczas swojego wystąpienia Michał Polański, dyrektor Departamentu Wsparcia Przedsiębiorczości w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Z kolei Łukasz Nikitin, koordynator konsorcjum Polska Centralna i ekspert PARP, zwrócił uwagę, że dzięki działalności EEN do tej pory 65000 tys. polskich firm z sektora MŚP otrzymało wsparcie doradcze, kooperacyjne lub informacyjne. Przy okazji giełd kooperacyjnych organizowanych na różnych targach branżowych polscy przedsiębiorcy odbyli 18 tys. spotkań z kontrahentami zagranicznymi i podpisali 1500 umów współpracy. Natomiast w szkoleniach, warsztatach i seminariach organizowanych przez Sieć wzięło udział 50 tys. uczestników.

„Ośrodki EEN nie są zupełnie nowymi instytucjami. To pewna współpraca pomiędzy dobrze działającymi - i często o wielowiekowej tradycji - instytucjami, które wspierają przedsiębiorców. Mogą to być izby przemysłowo-handlowe, organizacje otoczenia biznesu, lokalne agencje rozwoju przedsiębiorczości i inne tego typu podmioty, które pomagają nie tylko firmom działającym w ich krajach, ale również innym firmom z Unii Europejskiej” – wyjaśniał Michał Polański.

Zwrócił również uwagę, że pomysł tak się spodobał na świecie, że również poza Unią powstają ośrodki EEN. Np. w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, czy na Tajwanie. Instytucje otoczenia biznesu z tych krajów pomagają polskim firmom w znalezieniu lokalnych partnerów oraz udzielają informacji nt. możliwości skorzystania z lokalnych źródeł finansowania.

„Celem Enterprise Europe Network w Polsce jest zwiększenie obecności polskich firm zagranicą. Pomagamy wchodzić na rynki międzynarodowe przedsiębiorcom, którzy się do nas w tej sprawie zgłaszają. Mogą to być firmy, które nigdy do tej pory nie prowadziły działalności eksportowej i nawet nie wiedzą, jak do tego podejść, ale też takie, które mają już doświadczenia w jednym, dwóch trzech krajach, gdzie sprzedają swoje towary, natomiast chcą rozszerzyć swoja działalność na inne rynki albo stworzyć nowy produkt i zaoferować go na rynkach międzynarodowych” – wyjaśnił Michał Polański i dodał, że polskie ośrodki EEN wspierają również zagraniczne przedsiębiorstwa, które poszukują odbiorców na terenie Polski oraz firm, z którymi chciałyby nawiązać współpracę, np. zlecić produkcję lub prowadzić wspólnie projekty badawczo-rozwojowe.

Ważnym aspektem działania Sieci jest pomoc polskim firmom w poszukiwaniu zagranicznych kontrahentów.

„Często problemem przedsiębiorców jest to, że chcieliby sprzedawać na dany rynek, ale nie mają odbiorców, partnerów, dystrybutorów i nie wiedzą, jak taki produkt dostosować do potrzeb danego rynku. I my w tym pomagamy – w poszukiwaniu partnerów biznesowych, w ocenie tych partnerów i w nawiązywaniu kontaktów biznesowych” – zwracał uwagę dyrektor Polański.

„Robimy to na różne sposoby, m.in. operujemy bazą kontaktów gospodarczych – to zweryfikowane oferty, z którymi specjalnie zgłaszają się przedsiębiorcy z krajów, w których działa Sieć. Organizujemy również spotkania branżowe dla przedsiębiorców podczas dużych targów – w kraju, zagranicą albo online. Wszystkie są z góry przygotowane – przedsiębiorcy wiedzą z kim i dlaczego będą się spotykać. Staramy się też pomagać, by kontakt nawiązany podczas takiego spotkania doprowadził ostatecznie do nawiązania współpracy gospodarczej” – podkreślił.

Innym istotnym elementem wsparcia Enterprise Europe Network jest działalność edukacyjna, której celem jest przygotowanie przedsiębiorców do wychodzenia na rynki międzynarodowe. Prowadzone są szkolenia, seminaria, webinaria, opracowywane materiały informacyjno-szkoleniowe, które są dostępne na stronach internetowych.

„Staramy się, aby przedsiębiorcy byli na bieżąco ze wszystkimi zmianami dotyczącymi przepisów, regulacji prawnych, kwestii finansowych, które dotyczą sytuacji na dynamicznie zmieniających się rynkach” – zapewnił dyrektor Polański.

W ośrodkach Sieci prowadzone jest doradztwo, a porady ekspertów dotyczą m.in. kwestii prawnych. Przedsiębiorcy mogą się dowiedzieć, jakie wymagania trzeba spełnić, aby dany towar mógł zostać wysłany do danego kraju i tam wejść do obrotu, w jaki sposób sfinansować swój rozwój, jak uzyskać pomoc na to, żeby przygotować produkt do produkcji i go sprzedać oraz jak sfinansować transakcję eksportową. 

Same ośrodki Enterprise Europe Network zwykle nie udzielają pomocy finansowej, aczkolwiek często działają w takich instytucjach, które tym się również zajmują. Są jednak w stanie wskazać podmiot, który takiej pomocy udziela i pomóc w przygotowaniu wniosku.

„Robimy wszystko, by nasza działalność przynosiła konkretne efekty – aby firma znalazła zagranicznych kontrahentów, zwiększyła obroty, uzyskała zewnętrzne finansowanie, zdobyła nowe kompetencje, wyjaśniła wątpliwości prawne” – podkreślił Michał Polański.  

Enterprise Europe Network organizuje też wiele badań na zlecenie Komisji Europejskiej dotyczących opinii przedsiębiorców. Opinie są zbierane, opracowywane i przekazywane do Komisji. Później są wykorzystywane w procesie legislacyjnym.

„W przyszłości Enterprise Europe Network będzie jeszcze bardziej centralnym punktem obsługi firmy. W 2022 roku nawiążemy ściślejszą współpracę z europejskimi ośrodkami innowacji cyfrowych, z Europejska Radą ds. innowacji oraz z klastrami. Jeszcze bardziej otworzymy naszą ofertę na startupy, a odpowiadając na nowe wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem i cyfryzacją, ośrodki Enterprise Europe Network ustanowią doradców ds. zrównoważonego rozwoju” – zapowiedział Łukasz Nikitin.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Image
PARP

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 13.12.2021, 14:57
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ