Pobierz materiał i Publikuj za darmo
![PKO BP - IKO](/sites/default/files/styles/open_article_750/public/attachments/202202/DOC.20220207.41526887.IKO_weryfikacja.jpg?itok=BXPkaCk-)
Spoofing to coraz częstsze oszustwo. Przestępcy wykorzystując słabość infrastruktury telefonii komórkowej są w stanie podszyć się pod dowolny numer telefonu – infolinii bankowej, policji czy prokuratury.
Cyberprzestępcy telefonują do osób, których dane znajdują w mediach społecznościowych i przedstawiają się jako pracownicy banku lub innej instytucji zaufania społecznego. Często wykorzystują pretekst zabezpieczenia konta – informują o zablokowaniu rzekomego przelewu na dużą kwotę lub podejrzanej płatności kartą.
Najczęściej twierdzą, że bank zablokował podejrzaną transakcję i potrzebuje od rozmówcy pełnych danych logowania do serwisu lub kodów BLIK. Czasem proszą o wykonanie transakcji, zalogowanie się do konta, zainstalowanie oprogramowania typu: AnyDesk, TeamViewer itd. (aplikacje te pozwalają „podglądać” komputer ofiary). Wykorzystując zdezorientowanie użytkownika wyłudzają dane dostępowe do bankowości elektronicznej, dane kart płatniczych, kody BLIK, nalegają na zainstalowanie aplikacji lub przelanie pieniędzy na „konto techniczne”. Dane uzyskane w trakcie rozmowy pozwalają okraść ofiarę.
Jednak PKO Bank Polski znalazł sposób aby ograniczyć plagę spoofingu. Klienci banku, którzy mają aktywną aplikację mobilną IKO, mogą teraz przy jej pomocy zweryfikować, czy kontaktuje się z nimi rzeczywisty pracownik banku.
„W kilku prostych krokach klient może potwierdzić w aplikacji IKO tożsamość pracownika banku. PKO Bank Polski, jako jeden z pierwszych na polskim rynku finansowym, wprowadził takie rozwiązanie, które z pewnością zdecydowanie zwiększy skuteczność walki z oszustami” - podkreśla Michał Macierzyński, dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych PKO BP.
Klient PKO BP posiadający aplikację IKO w trakcie rozmowy z konsultantem otrzyma na swój telefon wiadomość (push) z danymi pracownika, który z nim się kontaktuje (imię i nazwisko, stanowisko, adres oddziału). Może zweryfikować tożsamość osoby dzwoniącej, prosząc pracownika banku o podanie tych danych - jeśli zgadzają się z tymi z przysłanej informacji zatwierdza je PIN-em do IKO (ma na to 2 minuty) i obie strony mogą bezpiecznie kontynuować rozmowę.
Zarówno PKO Bank Polski, jak i inne banki, ostrzegają o cyberoszustwach spoofingu na swoich stronach, stronach logowania, w aplikacjach mobilnych, w mediach społecznościowych czy na infolinii. Ostrzeżenia wystosowały też Związek Banków Polskich i policja.
O czym warto pamiętać?
• pracownik banku nigdy nie poprosi o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania czy aplikacji,
• pracownik banku nigdy nie poprosi o zdalny dostęp do komputera,
• pracownik banku nigdy nie prosi o podanie danych do logowania do bankowości elektronicznej, kodów autoryzacyjnych czy pełnego numeru karty i kodu CVV/CVC,
• pracownik banku nie prosi o podanie kodów BLIK.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 07.02.2022, 11:44 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Salonik biznesowy PLL LOT Polonez na lotnisku Chopina w Warszawie zyska zupełnie nowe wnętrze
- 03.07.2024, 13:33
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT
-
Należąca do EIG spółka Pearl Pipelines finalizuje program refinansowania długu uprzywilejowanego o wartości ponad 11 mld USD
Całkowity kapitał zainwestowany w ramach 49% udziałów spółki w Aramco Oil Pipelines sięga ok. 13 mld USD; uzyskane środki zapewniają wsparcie bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Królestwie Arabii Saudyjskiej, których kapitał w blisko 65% pochodzi z inwestycji dokonanych poza Królestwem.- 03.07.2024, 12:50
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
Image
T-Mobile wprowadza Cyber Know, autorskie rozwiązanie zapobiegające atakom socjotechnicznym
Intensywna cyfryzacja i powszechne korzystanie z, także prywatnych, urządzeń mobilnych w biznesie powoduje, że cyberprzestępcy nieustannie doskonalą swoje techniki ataków. Phishing i smishing, wykorzystujące wiadomości e-mail i SMS do wyłudzania danych, są wciąż jednymi z najczęściej stosowanych metod infiltracji systemów informatycznych. W odpowiedzi na te zagrożenia T-Mobile Polska wprowadza nową usługę - Cyber Know. Usługa ta została stworzona z myślą o podnoszeniu świadomości pracowników i zwiększaniu poziomu bezpieczeństwa w instytucjach oraz w biznesie.- 03.07.2024, 12:46
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: T-Mobile