Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Cyfryzacja KPRM informuje:
Projekt ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy zawiera szereg rozwiązań, które umożliwią przebywającym w Polsce Ukraińcom korzystanie z cyfrowych usług.
Rada Ministrów przyjęła w poniedziałek projekt ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji. Każda osoba objęta wsparciem przewidzianym w ustawie uzyska PESEL oraz możliwość założenia Profilu Zaufanego niezbędnego do skorzystania z e-usług, które oferuje polska administracja.
Prosta procedura dla osób przybywających z Ukrainy
PESEL zostanie nadany po ustaleniu tożsamości osoby w oparciu o dostępne (w tym unieważnione) dokumenty, takich jak paszport, dowód osobisty, karta Polaka, prawo jazdy lub inny dokument ze zdjęciem umożliwiający ustalenie tożsamości. W przypadku dzieci dopuszcza się również akt urodzenia. Procedura ta znajdzie zastosowanie nawet w przypadku osób, które przekroczyły granicę bez dokumentów – w takiej sytuacji umożliwia się nadanie PESEL na podstawie stosownego oświadczenia wnioskodawcy.
Współpraca z samorządem
Procedura przewiduje nadanie PESEL i udostępnienie Profilu Zaufanego w jednym okienku w urzędzie gminy. W celu sprawnego wdrożenia nowych rozwiązań oraz przygotowania urzędów do sprawnej realizacji nowych zadań 6 marca odbyło się spotkanie przedstawicieli Cyfryzacji KPRM z reprezentantami strony samorządowej. Wnioski samorządów zostaną uwzględnione w pracach legislacyjnych, a koszty realizacji nowych zadań zostaną sfinansowane przez rząd. Wnioski składane w urzędach będą dwujęzyczne – w wersji polskiej i ukraińskiej.
Dbamy o bezpieczeństwo
Proces będzie zabezpieczony tak, jak wydawanie obywatelom polskim dowodów osobistych. Każdy wniosek zawierać będzie biometryczną fotografię osoby, której nadawany będzie PESEL, a do rejestru zapisywane będą jej odciski palców. Oznaczenie dokumentu, na podstawie którego nadano numer PESEL wraz z danymi osoby oraz informacją o obywatelstwie zostanie zapisana w rejestrze. Dodatkowo wprowadza się nową kategorię oznaczenia cudzoziemca w celu wyszczególnienia numerów PESEL osób, którym numer został nadany w trybie specjalnym. Urzędnik w gminie będzie miał także dostęp do bazy Straży Granicznej zawierającej informacje o danych osób, które wjechały do Polski z Ukrainy po 24 lutego.
Elektroniczny dokument tożsamości – Diia.pl
Każdy pełnoletni obywatel Ukrainy objęty wprowadzaną procedurą będzie mógł skorzystać z dokumentu Diia.pl (Дія пл) udostępnionego w ramach aplikacji mObywatel. Nazwa nowego rozwiązania, które udostępni i potwierdzi tożsamość użytkownika w relacjach z urzędami, nawiązuje do rządowej aplikacji mobilnej Diia udostępnianej obywatelom przez rząd Ukrainy. Nowy mobilny dokument będzie dostępny w ramach aktualizacji mObywatela, którą już w połowie marca udostępnimy w sklepach App Store i Google Play.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy Prawo prasowe.(PAP)
kom/ pif/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 07.03.2022, 19:29 |
Źródło informacji | Cyfryzacja KPRM |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |