Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Rozmowy z dziećmi o pieniądzach są ważne i potrzebne. Tymczasem co 10. rodzic w ogóle nie porusza z dziećmi tematu finansów. Rodzice potrzebują wiedzy i narzędzi edukacyjnych z zakresu finansów – tak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Santander Bank Polska, w ramach projektu Finansiaki. By podpowiedzieć rodzicom, jak wprowadzać dzieci w świat finansów, przygotowany został program edukacji ekonomicznej Finansiaki oraz webinar.
Wyniki badania, zrealizowanego na zlecenie Santander Bank Polska, pokazują, że rodzice potrzebują materiałów edukacyjnych i szkoleniowych dot. tematyki ekonomicznej.
W odpowiedzi Santander Bank Polska przygotował webinar pt. „Finansowe ABC, czyli jak rozmawiać z dziećmi o pieniądzach” – nagranie można obejrzeć na stronie: https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-finansach-podstawowa-wiedza-o-pieniadzach/4c921bp. Do udziału zaproszono psycholog dr Agatę Trzcińską, Joannę Jaskółkę – autorkę bloga „Matka jest tylko jedna” oraz Sylwię i Grzegorza Kołpuciów – autorów bloga „Rodzina nomadów”.
„Z dziećmi o pieniądzach najłatwiej rozmawiać podczas codziennych sytuacji. Może to być wizyta w sklepie lub banku. Ważne, aby rzetelnie odpowiadać na pytania zadane przez dziecko, oczywiście przy użyciu terminologii dostosowanej do jego wieku. Bardzo pomocne w budowaniu świadomości finansowej jest też wprowadzenie kieszonkowego. Warto potraktować je jako narzędzie edukacji ekonomicznej, ponieważ to najlepszy sposób, by dziecko nauczyło się zarządzać własnym budżetem” – wyjaśnia dr Agata Trzcińska z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Z webinaru rodzice mogą dowiedzieć się m.in., po co wypłacać dziecku kieszonkowe czy jak nauczyć je oszczędzania. Dodatkowo, w materiale znalazło się sporo pomysłów na to, jak w prosty sposób wprowadzać dziecko w świat finansów.
„Budowanie świadomości finansowej wśród dzieci jest ważnym elementem ich edukacji. Pomoże im w przyszłości swobodnie i odpowiedzialnie poruszać się w świecie pieniędzy. To właśnie cel programu >>Finansiaki<<. Na portalu finansiaki.pl dorośli znajdą bezpłatne materiały edukacyjne, takie jak: gry, quizy czy animacje, które w prosty sposób wyjaśniają dziecku wiele kwestii z dziedziny finansów. Nasze badania wskazują, że wspólne gry to zdaniem rodziców najlepszy sposób na zainicjowanie rozmowy o pieniądzach, a różnego rodzaju poradniki i webinary mogą być cenną pomocą” – mówi Agnieszka Glińska-Pytlarz z Santander Bank Polska, odpowiedzialna za projekt Finansiaki.
Codzienne sprawy finansowe
W webinarze padają odpowiedzi na często nurtujące rodziców pytania – m.in. o kieszonkowe czy płacenie za dobre stopnie.
Czy i kiedy dawać dziecku kieszonkowe?
Eksperci podkreślają, że kieszonkowe to najlepszy sposób na naukę zarządzania własnymi pieniędzmi w praktyce. Jak wynika z danych, w Polsce dostaje je 66% dzieci, zazwyczaj po ukończeniu 8. roku życia. Ważne, aby kwota była dostosowana do potrzeb pociechy i możliwości rodziców.
Czy można płacić dziecku za prace domowe lub dobre stopnie?
Zdaniem ekspertów nie, ponieważ zabija to wewnętrzną motywację. Tymczasem, jak wskazują wyniki badania aż 35% rodziców zdarzyło się wynagrodzić dziecko za pomoc w pracach domowych, a 28% za dobre oceny.
Kiedy i jak rozmawiać z dzieckiem o pieniądzach?
Naturalnie, normalnie i jak najczęściej. Jednak 66% rodziców rozmawia z dzieckiem o pieniądzach, gdy prosi ono o coś, czego nie chcą kupić. Natomiast w 55% rodzin pretekstem jest planowanie większych wydatków.
Więcej materiałów edukacyjnych dostępnych jest na https://finansiaki.pl/. Ponadto we współpracy z Onetem powstała sekcja https://kobieta.onet.pl/finansowe-abc ze wskazówkami, jak wprowadzać dzieci w świat finansów.
Źródło informacji: Santander Bank Polska
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 11.05.2022, 10:17 |
Źródło informacji | Santander Bank Polska |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Main sponsor Schüco thrilled by sporting success. Schüco dresses Germany's tallest statue in a football jersey of Arminia Bielefeld
Bielefeld. Schüco, the specialist in windows, doors and façades, has kitted out the tallest statue in Germany in the football jersey of DSC Arminia Bielefeld. It is the long-time sponsor's way of giving a gift to all the fans upon the team reaching the final of the German Cup. In fact, Arminia Bielefeld has reached the final of the German Cup for the first time in the club's 120-year history - and has done so as a third division team.- 19.05.2025, 13:39
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
-
Image
W ramach współpracy z Meteomatics KISTERS wprowadza sprawdzony w USA system wykrywania gradu do Europy
- 19.05.2025, 10:50
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Huawei prezentuje rozwiązanie dla centrów danych AI, wprowadzając branżę w nową erę inteligentnego przetwarzania danych
- 19.05.2025, 10:12
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ