Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Europosłowie z Komisji Rynku Wewnętrznego (IMCO) spotkają się z przedstawicielami korporacji takich jak Google, Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp), Apple, Airbnb, eBay, Paypal i Uber, a także władzami lokalnymi i środowiskiem akademickim.
Posłowie mają zapoznać się z najnowszymi osiągnięciami rynku cyfrowego w Stanach Zjednoczonych, szczególnie w odniesieniu do rozwoju i wykorzystania handlu elektronicznego, sztucznej inteligencji, ochrony konsumentów, platform internetowych i „gig economy”,czyli angażowania szerokiego grona wykonawców do świadczenia danej usługi, jak w przypadku działalności Ubera czy Airbnb.
Wizyta ma być też okazją do bliższego zapoznania się z amerykańskimi pracami legislacyjnymi dotyczącymi handlu elektronicznego i platform oraz do wymiany poglądów na temat unijnej agendy polityki cyfrowej, w szczególności niedawno uzgodnionych przepisów unijnych dotyczących platform internetowych – Aktu o rynkach cyfrowych (Digital Markets Act - DMA) i Aktu o usługach cyfrowych (Digital Services Act - DSA). Wizyta ma zostać wykorzystana w bieżących pracach komisji nad jednolitym rynkiem cyfrowym i ochroną konsumentów.
Delegacji przewodniczyć będzie niemiecki europoseł Andreas Schwab (EPL). W jej skład wchodzą ponadto europosłowie: Dita Charanzova (Renew, Czechy), Christel Schaldemose (S&D, Dania), Aleks Agius Saliba (S&D, Malta), Andrea Caroppo (EPL, Włochy), Aleksandra Geese (Zieloni/EFA, Niemcy), Virginie Joron (ID, Francja) i Marion Walsmann (EPL, Niemcy).
Szef delegacji podkreślił, że niedawno uzgodnione w UE przepisy, zapoczątkowują nową erę regulacji technologicznych na całym świecie.
„Akt o rynkach cyfrowych kładzie kres stale rosnącej dominacji firm Big Tech. Od teraz muszą one pokazać, że pozwalają również na uczciwą konkurencję w internecie. Nowe przepisy pomogą w egzekwowaniu tej podstawowej zasady, dzięki czemu Europa zapewnia większą konkurencję, więcej innowacji i większy wybór dla użytkowników” – zaznaczył Schwab.
„Twórcy aplikacji zyskają zupełnie nowe możliwości, małe firmy uzyskają lepszy dostęp do danych istotnych dla biznesu, a rynek reklamy internetowej stanie się bardziej sprawiedliwy” – dodał.
Prawodawcy UE zgodzili się, że największe serwisy komunikacyjne, takie jak WhatsApp, Facebook Messenger czy iMessage, będą musiały otworzyć się i współpracować z mniejszymi platformami komunikacyjnymi.
W świetle brzmienia drugiego aktu - uzgodnionego przez unijne instytucje - dotyczącego usług cyfrowych, media społecznościowe i internetowe platformy handlowe będą musiały podjąć działania mające na celu ochronę swoich użytkowników przed nielegalnymi treściami, towarami i usługami.
Komisja Europejska oraz państwa członkowskie UE będą miały dostęp do algorytmów bardzo dużych platform internetowych. Zakazana ma być reklama ukierunkowana w przypadku danych wrażliwych, np. dotyczących orientacji seksualnej, religii czy pochodzenia etnicznego.
Zanim Parlament Europejski i Rada UE formalnie zatwierdzą uzgodniony tekst regulacji, będzie on musiał zostać sfinalizowany na poziomie technicznym i zweryfikowany przez prawników-lingwistów.
Zarówno europejskie, jak i amerykańskie ramy prawne regulujące działalność rynku cyfrowego mają ponad 20 lat. W przypadku tak dynamicznie rozwijającego się i stale ewoluującego sektora stanowi to kolosalne opóźnienie. Po obu stronach Atlantyku rośnie świadomość naglącej konieczności dokonania głębokich zmian w regulacjach prawnych dotyczących platform internetowych i rynku cyfrowego. Uznaje się, że nadrobienie tego stanowi dla UE oraz USA jedno z najważniejszych wyzwań na najbliższe lata.
Z San Francisco Mateusz Kicka
Źródło informacji: EuroPAP News
Materiał powstał w ramach projektu EuroPAP News, realizowanego przez Polską Agencję Prasową przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej za pośrednictwem dotacji Parlamentu Europejskiego
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 23.05.2022, 15:49 |
Źródło informacji | EuroPAP News |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |