Newsletter

MF: Weź paragon i wspieraj uczciwy biznes na wakacjach (komunikat)

15.07.2022, 15:01aktualizacja: 15.07.2022, 15:03

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Finansów informuje:

• Prawidłowo wydany paragon to bezpieczeństwo klienta i dowód uczciwości przedsiębiorcy.

• Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) stale sprawdza, czy sprzedawcy wydają paragony i czy są one poprawnie wystawione.

W okresie wakacyjnym działania takie prowadzone są z większym natężeniem w miejscowościach turystycznych.

• Sprawdź, czym są prawidłowo wystawione paragony, do czego mogą posłużyć i gdzie zgłaszać nieprawidłowości.

Paragon – prawo klienta

Wyjeżdżamy nad morze, w góry, na Mazury. Jedziemy tam, gdzie możemy dobrze wypocząć i miło spędzić czas. Jako klienci pamiętajmy, że warto wziąć paragon. Dokument ten zabezpiecza nasz interes. Przede wszystkim ułatwia złożenie reklamacji, ale również dzięki niemu porównamy ceny i sprawdzimy, czy transakcja została rozliczona prawidłowo.

Na paragonie możemy sprawdzić, czy rzeczywiście zapłaciliśmy za kupione rybę i frytki, a nie np. lody, gofry i dodatkowy alkohol ze stolika obok. Łatwiej też będzie oddać zakupiony towar, np. gdy okaże się wadliwy.

Paragon – dowód uczciwości przedsiębiorcy

Wydanie paragonu w sklepie czy restauracji ma znaczenie dla każdego z nas. Zarejestrowana transakcja na kasie fiskalnej gwarantuje, że podatek, który płacimy w cenie towaru, trafia do budżetu państwa, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy. Pilnowanie paragonów pomaga zmniejszać tzw. „szarą strefę”, przez którą tracimy wszyscy jako obywatele. Dlatego pamiętajmy, że biorąc paragon – nawet za jedzenie w barze przy plaży – wspieramy uczciwą konkurencję między przedsiębiorcami.

Prawidłowy paragon

Warto zwrócić uwagę na prawidłowo wystawiony paragon. Zdarza się, że zamiast niego otrzymujemy potwierdzenie zapłaty kartą płatniczą. Musimy pamiętać, że wydruk z karty stanowi wyłącznie dowód zapłaty kartą płatniczą lub kredytową. Nie zastępuje paragonu fiskalnego.

Innym przykładem nieuczciwego działania przedsiębiorców jest wydawanie paragonów niefiskalnych. Dotyczy to przede wszystkim usług gastronomicznych. Zamiast paragonu wystawiane są rachunki lub paragony kelnerskie. Choć wartość podatku VAT jest wliczona w cenę dania, jednak zamiast trafić do budżetu, ląduje w kieszeni sprzedawcy.

Zobacz, jak wygląda prawidłowo wystawiony paragon: wezparagon.gov.pl

Dlaczego warto wziąć paragon ze sobą

Nie zawsze wystarczy, że dopilnujemy, by sprzedawca wystawił paragon. Musimy wziąć go ze sobą, ponieważ jest przydatny w razie reklamacji. Poza tym zdarza się, że nieuczciwi przedsiębiorcy zbierają pozostawione przez klientów paragony i wykorzystują je do przestępstw podatkowych. Na podstawie niewydanych lub nieodebranych paragonów anulują transakcje na kasie fiskalnej lub wystawiają tzw. „puste” faktury. W ten sposób wyłudzają zwrot podatku VAT, na czym wszyscy tracimy. Dlatego zwracajmy uwagę, żeby otrzymane potwierdzenie sprzedaży rzeczywiście było prawidłowo wystawionym paragonem.

Nadużycia paragonowe – jak z nimi walczyć

Nadużycia paragonowe zmniejszają wprost wpływy z VAT do budżetu państwa. To z kolei wpływa na społeczeństwo, które jest odbiorcą usług finansowanych, takich jak edukacja, czy służba zdrowia. Zatem powiększanie „szarej strefy” i niszczenie uczciwej konkurencji osłabia polską gospodarkę.

Pracownicy KAS prowadzą całoroczne kontrole punktów sprzedaży. W okresie wakacyjnym prowadzimy je z większym natężeniem w miejscowościach turystycznych. Jednak największe znaczenie ma postawa każdego z nas. Warto upomnieć się o paragon i sprawdzić, czy jest prawidłowo wystawiony.

Zgłaszajmy, jeśli nie otrzymaliśmy paragonu fiskalnego, a sprzedawca miał obowiązek go wystawić. Możemy to zrobić:

• w urzędzie skarbowym,

• przez całodobowy, bezpłatny telefon interwencyjny 800 060 000,

• na e-mail: powiadomKAS@mf.gov.pl,

• przez bezpłatną i anonimową aplikację e-Paragony – więcej informacji na stronie gov.pl.

Paragony w aplikacji

W zapanowaniu nad stosami paragonów na pewno pomoże aplikacja e-Paragony, przygotowana przez Ministerstwo Finansów. Za jej pomocą w bezpłatny i anonimowy sposób możesz:

• zarządzać wydatkami i przypisywać do nich paragony (dodawać papierowe paragony do aplikacji),

• dokumentować swoje wydatki,

• przeglądać statystyki,

• uzupełniać informację o gwarancjach,

• sprawdzać paragony z kodem QR, wystawione przez kasy,

• zgłaszać nieprawidłowości (np. brak paragonu, nieprawidłowy paragon).

W przyszłości aplikacja zostanie rozbudowana o funkcjonalność, która umożliwia pobranie paragonu w postaci elektronicznej bezpośrednio z kasy.

Aby pobrać aplikację na telefon:

• z systemem iOS, wejdź na stronę apps.apple.com

• z systemem Android, wejdź na stronę play.google.com/store.

Więcej informacji na podatki.gov.pl.

Materiały

https://www.gov.pl/attachment/c6af99f3-57b8-40ec-8750-b762666d02f7

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

ms/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 15.07.2022, 15:01
Źródło informacji MF
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii