Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Według prof. Uścińskiej Polacy bez problemu zaakceptowali przemianę ZUS w e-urząd, bo korzystają z innych usprawnień tego typu.
„Sama jestem fanką digitalizacji. Korzystam z rozwiązań, które oferują różne urzędy. Dzisiaj mamy dużo możliwości pozwalających załatwiać sprawy z poziomu komputera czy telefonu. Jest szereg aplikacji, takich jak np. mObywatel” – mówiła w trakcie panelu prezes ZUS.
Jednocześnie przypomniała, że ZUS już od dłuższego czasu konsekwentnie realizuje projekty z zakresu digitalizacji obiegu dokumentów. Zaczęło się od e-zwolnień czy e-składki.
„Od kilku lat prowadzimy jasną politykę usprawniania tego, co realizujemy. Jesteśmy również kreatorami nowych rozwiązań, co jest możliwe dzięki współpracy z sektorem IT” – mówiła prof. Uścińska.
Jednak według niej, największy przełom w funkcjonowaniu ZUS dokonał się podczas pandemii COVID-19.
„Początkowo działaliśmy w oparciu o założenie, że wnioski o postojowe można będzie składać w wersji papierowej. I to była zła decyzja. Dostaliśmy w kość. Wiedzą o tym pracownicy zakładu, pracownicy formy informatycznej, która z nami w tym obszarze działała” – opowiadała prezes Uścińska.
20 czerwca 2022 dokonał się przełom.
„Postawiliśmy się twardo, że nie będziemy już przyjmować żadnych wniosków w papierze, że przechodzimy na digitalizację, na kreatory. I to jest początek naprawdę daleko idącego unowocześnienia. 8,5 miliona spraw w okresie covidowym przyjęliśmy i załatwiliśmy. Myślę, że nasza obecna, niezła sytuacja gospodarcza jest wynikiem transferów, które zostały wtedy zrobione” – stwierdziła prezes ZUS.
Według prof. Uścińskiej, w dziedzinie budowania e-urzedu ZUS może być śmiało przykładem dla innych instytucji. Warto pamiętać, że przy zmianie prawa, czy jego tworzeniu, muszą usiąść prawnicy z inżynierami, specjalistami od IT, aby wspólnie zdefiniować cele, systemy, jakie mają powstać w wyniku prac legislacyjnych. Dobrym przykładem tego typu działań jest nowoczesne ZUS-owskie centrum świadczeń na rzecz rodzin.
„W ubiegłym roku był pilotaż, a teraz od stycznia załatwiliśmy już dwadzieścia kilka milionów spraw, wszystko się dzieje automatycznie. 98 proc. a nawet więcej >>pięćsetek<< oraz innych świadczeń stanowią wnioski składane przez aplikacje” – opowiadała prezes ZUS.
Pytana o pozostałe 2 proc. spraw, odpowiedziała, że w większości przypadków po sprawdzeniu okazuje się, że ktoś np. złożył kilka, kilkanaście wniosków na jedną osobę, albo nie zgadzają się w nich dane, np. PESEL.
XXXI Forum Ekonomiczne odbywa się w dniach 6-8 września 2022 r. w Karpaczu.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 08.09.2022, 12:11 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Uniwersytet w Melbourne wybiera Rimini Street w celu ograniczenia ryzyka i przyspieszenia innowacji w zakresie posiadanych systemów Oracle
Jedna z czołowych australijskich uczelni wybiera rozwiązania Rimini Support™, Rimini Protect™ i Rimini Connect™ do obsługi posiadanych systemów Oracle, aby umożliwić swoim informatykom koncentrację na strategicznych inicjatywach zapewniających studentom unikalne doświadczenia edukacyjnej.- 24.07.2025, 09:13
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
Image
Humane World for Animals Europe szkoli polską policję i prokuraturę jak postępować z dzikimi zwierzętami
Międzynarodowa organizacja ochrony zwierząt Humane World for Animals Europe (dawniej znana jako Humane Society International) wspólnie ze Stowarzyszeniem Prawnicy na Rzecz Zwierząt prowadzi kolejny cykl szkoleń adresowanych do polskiej policji i prokuratury, które mają pomóc organom ścigania w sprawach dotyczących dzikich zwierząt. Dodatkowym wsparciem jest dedykowany poradnik dla policji, który ma pomóc funkcjonariuszkom i funkcjonariuszom w ich codziennej pracy.- 23.07.2025, 10:05
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: Humane World for Animals Europe
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ